Verkeersveilig en Gezond Westerkoog tegen permanente openstelling busbrug

02 jul 2019, 19:04 Actueel
screenshot 2019 07 02 google maps
Google Street View
D e Stichting Verkeersveilig en Gezond Westerkoog heeft ‘ernstige bezwaren’ tegen de geplande permanente openstelling van busbrug De Binding. In voorbereiding op een gesprek met de raad over deze beleidswijziging heeft voorzitter Agnes Nobel de raadsleden alvast wat onderwerpen gestuurd om over na te denken, waaronder de prangende vraag h oe zij aankijken tegen het negeren van het Zaans Verkeers en Vervoersplan.
Dat beleidsstuk bepaalt dat maximaal 8000 auto’s per etmaal is acceptabel is in een woonwijk terwijl er na de openstelling van de busbrug veel meer dan dat over de Wildeman zullen rijden – de schattingen lopen uiteen van 10.000 tot 15.000 voertuigen per etmaal over een weg waarop 30 woonerven uitkomen. De stichting is daar tegen en onderbouwt dit met de uitkomsten van onderzoeken uit 2017, waaruit bleek dat de milieuwinst na de permanente openstelling van De Binding beperkt is en dat binnen tien jaar het maximaal toelaatbare verkeer in Westerkoog – en op de Wildeman – bereikt zal zijn. Wethouder Gerard Slegers heeft volgens de brief van Nobel t ijdens een informatiebijeenkomst over de toekomstige inrichting van de rondweg gezegd over rapporten te beschikken die de noodzaak tot permanente openstelling van de busverbinding wél zouden aantonen, maar die heeft de stichting nooit onder ogen gehad. Kennen de raadsleden de ze stukken wel?

'Schijnoplossing'

De busbrug 24/7 opengooien is een kostbare schijnoplossing die op langere termijn onbruikbaar zal blijken te zijn, aldus de stichting . Feitelijk is het probleem waar de gemeente een oplossing voor zoekt niet een ontsluiting van de wijk Westerwatering, maar de behoefte aan een tweede n oo rd-zuidverbinding om de Provincialeweg te ontlasten. ‘Los van aantallen personenauto’s gaat het dan ook om vrachtverkeer,’ aldus het schrijven. Dat maakt ook gewag van de ooit geplande maar geschrapte weg binnendoor, in een hedendaagse verdiepte variant. Die weg is inmiddels door het college al als onhaalbaar afgewezen .
De stichting wil er toch eerst een onderzoek naar, in het kader van de gevolgen van voorstellen op het gebied van milieu, gezondheid en leefbaarheid. Ook een tunnel onder de Vincent van Goghweg en een verdieping van het spoor zodat daar bovenop huizen kunnen komen moet wat Verkeersveilig en Gezond Westerkoog betreft nader worden bekeken. En om verwijzingen naar de kosten meteen maar voor te zijn, schrijft Nobel: ‘ Het plan Inverdan werd megalomaan genoemd, maar kwam er toch.’