De gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met een investering van 2.264.000 euro voor de realisatie van het Zaanse deel van de doorfietsroute tussen Zaandam en Purmerend (totale kosten 1,364 miljoen) en een aantal ‘first and last mile’ maatregelen rondom station Kogerveld (kosten negen ton). Ook de Vervoerregio draagt daar financieel aan bij.
Om de doorfietsroute te realiseren worden de Vinkenstraat en de Panneroodstraat heringericht tot een fietsstraat, wordt de verkeersveiligheid op het Wormerpad verbeterd door het aanbrengen kantmarkering, komt er meer ruimte voor fietsers in de nieuwe Peperstraat, wordt het fietspad langs De Weer verbreed en uitgevoerd in rood asfalt en wordt ook de Joachim Kleinsorgstraat een fietsstraat. Dit alles als onderdeel van de toekomstige doorfietsroute Zaandam - Hoorn.
Bij station Kogerveld gaat het om de herinrichting van het stationsplein met een aantrekkelijke looproute door het plantsoen, extra verlichting, extra voorzieningen, verbeterde fietsverbindingen en een betere afstemming van de dienstregelingen van bussen en treinen. Deze maatregelen zijn erop gericht om het gebruik van de trein te stimuleren door het voor- en natransport aantrekkelijker te maken.
Doorfietsroutes zijn aantrekkelijke, veilige en comfortabele fietsroutes die steden en dorpen met elkaar verbinden. Ze versterken de regionale infrastructuur, verminderen de drukte op wegen en sluiten naadloos aan bij de immer groeiende populariteit van elektrische fietsen. In het geval van de doorfietsroute Zaandam - Hoorn betreft het veelal bestaande fietsroutes die aan elkaar worden geknoopt en die waar nodig een opwaardering krijgen wat etreft breedte, verharding, hellingen, weershinder, conflicten met gemotoriseerd verkeer en verlichting.
Zaanstad wil voortvarend aan de slag met haar deel van het tracé en naar verwachting zijn alle Zaanse onderdelen van de doorfietsroute binnen enkele jaren volledig op orde. De herinrichting van de Vinkenstraat en de Panneroodstraat zijn al lopende projecten die naar verwachting volgend jaar worden uitgevoerd.
De vernieuwde Peperstraat wordt naar verwachting over drie jaar opgeleverd. De verbreding van het fietspad langs De Weer en de herinrichting van de Joachim Kleinsorgstraat zijn nieuwe projecten die binnenkort worden opgestart en de komende jaren worden uitgevoerd. De ‘first and last mile’ maatregelen rondom station Kogerveld zijn naar verwachting binnen vijf jaar een feit.
De doorfietsroute is om praktische redenen verdeeld in een route Zaandam - Purmerend en een route Purmerend - Hoorn. De ontwerpprincipes van de doorfietsroute zijn gebaseerd op diverse bestaande, maar ook recent vastgestelde (landelijke) richtlijnen. Belangrijke uitgangspunten zijn bijvoorbeeld een ruime breedte om een vlotte en veilige doorstroming voor alle gebruikers te waarborgen, met voldoende inhaalruimte en een hoogwaardige gesloten verharding die vlak en stroef is, met een voorkeur voor asfalt of aaneengesloten betonplaten.
Een ander belangrijk aspect is bijvoorbeeld de zogenoemde vergevingsgezindheid, waarbij een obstakelvrije zone langs de route ervoor moet zorgen dat er genoeg ruimte is voor fietsers wanneer ze onverhoopt van de verharding af raken. Verder mogen hellingen niet te steil zijn en worden overmatige bochten vermeden en het aantal hindernissen, zoals paaltjes, tot een minimum beperkt. Ook de stopkans en het aantal ontmoetingen met gemotoriseerd verkeer worden zoveel mogelijk beperkt door fietsers vaak voorrang te geven en waar mogelijk gescheiden te houden van auto’s. Tot slot wordt de route voor fietsers zoveel mogelijk beschut tegen regen en wind en goed verlicht.