Het kabinet wil de geluidsoverlast van Schiphol met 20 procent verminderen in 2028. Dat schrijft luchtvaartminister Barry Madlener in een Kamerbrief. Nog dit jaar moet er vijftien procent minder ernstige overlast van vliegtuigen zijn, de overige procenten moeten de komende jaren ingevuld worden.
Daarbij laat de minister ook meer nieuwe vliegtuigen na november 2025 meetellen, wat eerder niet het geval was. De beleidswijzigingen zijn vastgelegd in het Luchthavenverkeerbesluit (LVB) dat vandaag officieel is gepubliceerd. Als het doel van 2028 gehaald is, krijgt de luchthaven wat Madlener betreft weer ruimte om te groeien in aantal vluchten. Afgelopen maart oordeelde de rechter dat de overheid onvoldoende rekening houdt met de belangen van omwonenden van Schiphol die last hebben van vliegtuigherrie. Met de publicatie van het LVB voldoet het kabinet wel aan die eis, aldus het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Milieuorganisaties zijn kritisch op het besluit van Matlener omdat de luchthaven vanaf 2028 weer mag groeien. 'De minister laat omwonenden van Schiphol in de steek,' vinden Milieudefensie, Greenpeace en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. 'Weliswaar stelt hij nu een maximumaantal vliegbewegingen van 478.000 in, maar tegelijk laat hij het vliegtuiglawaai na 2028 weer gewoon toenemen door vanaf dan extra vluchten op Schiphol toe te staan.'
Ook vinden ze het onbehoorlijk dat de minister inzet op 'vlootvernieuwing', waarbij oude, luide vliegtuigen vervangen worden door nieuwe en stillere vliegtuigen. 'Nieuwe vliegtuigen zijn voor omwonenden op de grond helemaal niet stiller omdat één tot twee decibel minder geluid voor het menselijk oor nauwelijks waarneembaar is.' Volgens de milieuclubs maken vooral de tientallen vliegtuigen per uur die dag en nacht overvliegen het verschil. 'En juist daaraan weigert de minister iets te doen.'