Onderzoek van de Werkgroep A8-Coenbrug heeft aangetoond dat de plannen voor de verbinding van de A8 en de A9 alleen maar negatieve effecten hebben voor de verkeersdruk en de luchtkwaliteit in Zaanstad. Eerder waarschuwde de Natuur en Milieu Federatie Noord-Holland hier al voor.
Door de regelmatige files op de N203 en N246 hebben inwoners van Krommenie en Assendelft te maken met sluipverkeer en geluidshinder. Uit rapporten van de provincie blijkt dat het doortrekken van de A8 naar de A9 voor een verdere verslechtering van de luchtkwaliteit zorgt en nauwelijks een minuut tijdwinst oplevert voor automobilisten en vrachtwagenchauffeurs.
Er zullen bovendien per etmaal nog eens 30.000 extra voertuigen gaan rijden. Dan dreigt Krommenie helemaal dicht te slibben, volgens de werkgroep. Bovendien krijgen omwonenden van de A8 in Koog aan de Zaan nog meer lawaai en fijnstof te verduren . Pas rond de jaarwisseling komt er overigens meer duidelijkheid over het tracé, waarbij ook rekening moet worden gehouden met de mening van Unesco over werelderfgoed Stelling van Amsterdam .
In februari vorig jaar kwam een provinciale werkgroep die de gevolgen van de doortrekking doorlichtte met een voorlopig onderzoeksrapport, waarin volgens Natuur en Milieu Federatie Noord-Holland een kortere reistijd veel zwaarder woog dan bijvoorbeeld de impact van de route op de gezondheid van burgers en op het landschap.
De afweging volgens de natuur- en milieuclub: ‘Als een wegvariant goed scoort op het verkorten van de reistijd (+1), dan is dat ook goed voor de economie(+2). En ook goed voor het oplossen van het verkeersprobleem in Krommenie-Assendelft (+3). Drie keer een plusje dus. Maar als een wegvariant het landschap ontziet, ten koste van een minuutje reistijd, dan weegt dit ook negatief op de economische effecten en helpt het niet in het doorstromen bij Krommenie-Assendelft. Een dergelijke variant scoort drie keer min en maar een keer een plusje voor het landschap. De waarde die wij hechten aan het behoud van werelderfgoed, aan het behoud van landschap en open ruimte, wordt nauwelijks zichtbaar in het onderzoeksrapport.’
[embed][/embed]
Het is een conclusie die nog niets aan actualiteit heeft ingeboet, stelt de werkgroep vast. De enige oplossing is volgens de werkgroep daarom af te zien van de verbinding waar de provincie bijna een half miljard euro in wil steken. De Golfbaanvariant die eerder was afgevallen, doet nu weer mee en 'concurreert' met de Heemskerkvariant. Beide roepen bij bewoners heftige negatieve reacties op.
De (voorlopige) kosten die verbonden zijn aan de aanleg van de A8-A9, inclusief de aanpassingen voor de aansluiting op de A9, worden geraamd op ongeveer 445 miljoen voor het Heemskerkalternatief en 265 miljoen euro voor de Golfbaanvariant. Daarnaast moet nog rekening gehouden worden met 23 tot 59 miljoen voor het verplaatsen van tankstations langs de A9.Het Nul-plusalternatief door Krommenie (geraamd op 230 miljoen euro) is van de baan.
[embed][/embed]