De fractie van GroenLinks in Wormerland heeft een eigen plan gemaakt voor een veiligere fietsverbinding over de Engewormer, met een verlaging van de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur inclusief verkeersdrempels en een 'overzichtelijke herinrichting' van de toegang tot tuincentrum Ofman. De Engewormer is een heikel punt in de politiek in de buurgemeente en bij inwoners.
In een initiatiefvoorstel vraagt de partij ook om een hertelling van het aantal voertuigen dat gebruikmaakt van de Ringdijk voorafgaand aan de herinrichting. Daarnaast is goedkeuring van de Fietsersbond een must. Die ziet niets in het voorstel voor fietssuggestiestroken van 1,20 meter breed met verkeersplateaus in plaats van snelheidsverlagende drempels. Het traject tussen de Kalverringdijk en de Engewormerbrug wordt door veel automobilisten gebruikt als een doorvoerroute naar de A7.
Het college van Wormerland laat in een eerste reactie weten 'zeer te hechten' aan de verkeersveiligheid op de dijk in de Engewormer, op de hoogte te zijn van het aantal (verkeers)incidenten, zorgen over de onderhoudsconditie van de weg te delen en te beseffen dat er te hard wordt gereden. 'Daarom hebben wij het groot onderhoud met betrekking tot de Engewormer voor de zomer aanbesteed en wordt dit vanaf 20 oktober uitgevoerd. In het groot onderhoud wordt de vormgeving van de fietssuggestiestroken afgestemd op de geldende breedtebeperking van de Engewormer van 2,2 meter.' Het college houdt dus vast aan haar eigen plan.
Om de snelheid te kunnen verlagen naar 30 kilometer per uur op dit gedeelte van de Engewormer moet eerst de grens van de bebouwde kom worden aangepast. De weg ligt daar nu namelijk buiten en dan is 60 het standaard snelheidsregime. Het vaststellen van de komgrens is een taak van de provincie. De aansluitingen bij het tuincentrum zijn volgens het college verkeersveilig. 'De eigenaren hebben de mogelijkheid om onderhoud uit te laten voeren voor eigen rekening tijdens onze werkzaamheden.' Begin volgend jaar zijn al verkeerstellingen gepland voor zowel de Engewormer als de Noorderweg en Zuiderweg.
Het college geeft ook nog een financiële reden om de eigen aanpak door te zetten: 'Wijzigingen op dit moment brengen aanzienlijke financiële en juridische risico’s met zich mee, niet alleen ten aanzien van het contract met de aannemer, maar het aanpassen van het ontwerp kost ook minimaal 100.000 euro.'