Plannen voor aanpassing Engewormer vallen totaal verkeerd bij bewoner

01 aug , 16:00 Actueel
Screenshot_20250731_180700
Inwoner Wormerland

Een inwoner van Wormerland heeft bij die gemeente zijn of haar grote ongenoegen geuit over de plannen om de Engewormer fietsvriendelijker te maken. Volgens zijn zienswijze op het concept Mobiliteitsplan 2025 van Wormerland gaat de verkeersveiligheid er alleen maar op achteruit én is de natuur de klos.

De eigenaar van schapenboerderij Zonnehof herinnert het college van Wormerland aan de klimaatconferentie in Rio de Janeiro in 1992 en aan het Klimaatverbond dat burgemeester Jan Koppenaal naar aanleiding daarvan ontving van Milieudefensie Zaanstreek. Met een treurige conclusie: met dat stuk is al 33 jaar niets gedaan. 

Het Klimaatverbond bevatte onder meer uitgebreide beschouwingen over de verhouding tussen auto's en fietsen komt daarin ruim aan bod. In 2021 startten bewoners een petitie voor een autoluwe Engewormer, maar de briefschrijver ziet daar geen resultaten van terug. Ook wordt aandacht gevraagd voor het gegeven dat 'bewoners en ondernemers van Engewormer en Ringdijk geen huis-aan-huisblad ontvangen en dat zij nooit geïnformeerd zijn dat er op 26 juni een inloopavond over het Mobiliteitsplan was'. Was het nou zoveel moeite om de secretaris van de Vereniging Belangen Engewormer een mailtje te sturen?

Steeds meer fietstoeristen

Het college van Wormerland gaat volgens de inwoner 'totaal voorbij aan het groeiende aantal fietstoeristen vanaf onder meer de Zaanse Schans' en negeert 'inwoners die wél iets snappen van klimaat en fossiele subsidies en de auto laten staan ten voordele van de fiets'. 'De Engewormer, Ringdijk en Kalverringdijk herbergen wandel- en fietsroutes die wat afgestoft mogen worden en die het verdienen dat aan (Enge- of Wijdewormerse) natuur en historie niet voorbijgegaan wordt,' aldus de zienswijze.

De schrijver draagt de automobilisten geen kwaad hart toe, 'want de erftoegangsweg oogt als een gebiedsontsluitingsweg waar de recreatieve wandelaar, fietstoerist, skater of plaatselijke schapenboer niets meer te zoeken heeft'.

Natura 2000

En dan is er nog de stikstofgevoelige natuur in Natura 2000-gebied Kalverpolder, die een toename van het autoverkeer niet aankan. Aan beide zijden van de Engewormer broeden kwetsbare weidevogels als grutto's, kieviten tureluurs en scholeksters die afhankelijk zijn van kruidenrijk grasland, maar dat verhoudt zich slecht met gemotoriseerd verkeer.

Verkeerslichten

Een bijkomende klacht van de schapenhouder is dat Wormerland nalatig is door de verkeerslichten bij de Bypass — Barteisluisbrug tot op heden niet doserend in te stellen. 'Nota bene in het eigen verweerschrift tegen het beroep van ondergetekende tegen de bestemmingsplanwijziging Bypass Bartelsluisbrug schrijft men: 'Zo wordt het verkeer door middel van een dosering met verkeerslichten geleid. . . . De dosering maakt de route niet optimaal voor sluipverkeer'. Met de term 'sluipverkeer' wordt oneigenlijk gebruik of kortgezegd misbruik van de erftoegangsweg Engewormer toegekend. En aan de treintjes van tussen tien en 20 auto's is te zien dat er geen sprake is van dosering.'