Opnieuw uitstel voor verbreding A7 / A8: geld moet elders gaten vullen

23 mei , 9:30 Actueel
screenshot 20210414 080617jpg
Google Street View

Het kabinet pauzeert vijf wegprojecten, melden minister Barry Madlener en staatssecretaris Chris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. De 1,5 miljard euro die klaarlag voor de projecten wordt gebruikt om tekorten elders op te vangen. Het gaat onder meer om de verbreding van de A7 / A8 tussen Amsterdam en Hoorn. 

Het is de tweede keer dat de aanpak van de snelweg naar achteren is geschoven. Al in 2015 besloot de toenmalige minister om onderzoek te doen naar maatregelen die de bereikbaarheid in het gebied tussen Hoorn en Amsterdam kunnen verbeteren en in 2019 leidde dat tot de structuurvisie Corridor Amsterdam - Hoorn. De filedruk op de A8 / A7 zal naar verwachting de komende jaren sterk toenemen. Het voorkeursalternatief in de structuurvisie bevat de volgende maatregelen:

  • Het openstellen van de reserverijstroken in de Coentunnels;
  • Het verbreden van de A8 naar twee maal vijf rijstroken tussen het knooppunt Coenplein en het knooppunt Zaandam;
  • Het ombouwen van knooppunt Zaandam;
  • Het vervangen van de spitsstrook door een volwaardige derde rijstrook tussen knooppunt Zaandam en de aansluiting op de A7 naar Purmerend Zuid en vice versa;
  • Het verbreden van de A7 naar twee maal drie rijstroken tussen de aansluiting Purmerend Zuid en de aansluiting Purmerend Noord;
  • Het aanleggen van spitsstroken tussen Hoorn Noord en Avenhorn.

De andere uitgestelde wegprojecten zijn de A6 Almere Oostvaarders - Lelystad, de A50 Ewijk - Bankhoef - Paalgraven, de A16 Van Brienenoordcorridor en de A4 Burgerveen - N14. De projecten lagen al stil door capaciteitsgebrek en stikstofproblemen. Het uitwerken van de plannen kon volgens debewindslieden in elk geval niet voor 2030 verder gaan.