Minister en onderwijsbond op ramkoers over vierdaagse schoolweek

13 dec 2018, 7:03 Actueel
klas 2
Wikimedia
Terwijl minister Arie Slob van Onderwijs in brieven aan de Tweede Kamer erop blijft hameren dat de vierdaagse lesweek zoals die op drie Zaanse scholen tijdelijk is ingevoerd een noodgreep is die alleen in uiterste nood mag worden ingezet, voorziet de Algemene Onderwijsbond dat die verkorte week in het hele land ingevoerd zal worden .
Als het kabinet geen extra geld beschikbaar stelt om het lerarentekort weg te werken, is dat volgens de bond de enige eerlijke’ optie. ‘Er gaan steeds meer leraren met pensioen en er komen te weinig nieuwe collega’s bij, omdat het vak niet aantrekkelijk is door de hoge werkdruk en het lage salaris,’ zegt voorzitter Liesbeth Verheggen. Alleen met een vierdaagse lesweek kunnen kinderen ook inderdaad alle dagen onderwijs krijgen in plaats van opvang.
[embed][/embed]
Op deze manier worden de leerkrachten niet afgeleid door extra leerlingen uit een groep zonder docent en kunnen onderwijsassistenten weer het werk doen waarvoor ze aangenomen zijn en staan
ze
niet onbevoegd voor de klas, aldus
Verheggen
. ‘Er wordt helemaal geen les gegeven als klassen worden opgedeeld, een goedwillende ouder of een plaatselijke kunstenaar voor de klas staat. Dat is gewoon kinderopvang, en zo moeten we dat dan ook noemen.’
[embed][/embed]
Minister Slob stelde deze week in antwoord op het verzoek van SP-Kamerlid Peter Kwint om helderheid over de gang van zaken bij de invoering van de vierdaagse schoolweek in Zaanstad opnieuw dat het structureel invoeren van een vierdaagse schoolweek wettelijk niet is toegestaan. Scholen mogen voor de groepen 3 tot en met 8 per jaar maximaal zeven schoolweken van vier dagen inroosteren. ‘Een school kan er voor kiezen (een deel van) die vierdaagse schoolweken in te zetten om in bijzondere gevallen het lerarentekort op te vangen,’ schrijft Slob. En daat moet altijd de onderwijsinspectie bij worden betrokken.

Minister 'mist' twee scholen

Volgens Slob is er ‘bij één klas, een groep 5, op een school in Zaanstad een vierdaagse schoolweek’ ingevoerd tussen de herfst- en de kerstvakantie. In werkelijkheid gaat het om drie scholen . ‘De inspectie neemt contact op met besturen als er signalen binnenkomen dat zaken uit de hand lopen, dat de onderwijskwaliteit of de veiligheid van medewerkers of leerlingen op een school in het geding raken. De afgesproken lijn is dat de inspectie altijd eerst vraagt naar de aard en achtergrond van een situatie, en naar mogelijke oplossingen. Eventueel kan de inspectie ook vragen om een plan van aanpak, waarin het bestuur aangeeft hoe het gaat sturen op verbetering .’