De verschillen in luchtkwaliteit bij metingen en modelberekeningen langs de A8 baren de PvdA, SP en GroenLinks zorgen. Langs de snelweg wordt de luchtkwaliteit sinds begin 2018 niet langer alleen berekend maar ook gemeten met zogenoemde Palmesbuisjes en de resultaten daarvan lopen nogal uiteen. Zo geeft meten in de omgeving van de Lindenboomschool in Koog aan de Zaan een ruim 20 procent hogere uitstoot te zien.
De gemiddelde afwijking komt langs de A8 uit op 11,3 procent. Die verschillen zijn in Zaanstad Zuid, waar het RIVM nu metingen doet, nog aanzienlijk groter. De drie fracties willen van het college een verklaring voor deze afwijkingen, waar de Werkgroep A8 – Coenbrug al jarenlang aandacht voor vraagt. I n Nederland wordt de luchtkwaliteit op een beperkt aantal plaatsen gemeten, maar in veruit de meeste gevallen wordt die berekend . Dat de discrepanties tussen de uitkomsten zo groot kunnen zijn is zorgelijk voor bewoners.
[embed][/embed]
Middels schriftelijke vragen willen SP, GL en PvdA daar meer duidelijkheid over krijgen.
Wat betekent het
voor wat we dachten te weten over de luchtkwaliteit in Zaanstad
dat
zowel langs de
A8
als in
Zaandam Zuid
de
afwijkingen
tussen meten en berekenen zo groot zijn? En w
at kan
de gemeente
doen om meer grip te krijgen op deze verschillen, zodat
er
beleid
kan worden gemaakt op grond van de werkelijke situatie
? ‘Wij veronderstellen dat de uitkomst van meten en berekenen (bij benadering) gelijk zou moeten zijn,’
schrijven Paul Laport (GL), Patrick Zoomermeijer (SP) en René Tuijn (PvdA).
Zal de rekentool worden aangepast op basis van de metingen?
En welke rol speelt
het RIVM
daarin en z
ijn hier al afspraken over gemaakt met de gemeente?