De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport heeft KLM een last onder dwangsom opgelegd omdat de maatschappij voor de derde keer ongeoorloofd is afgeweken van de nachtelijke vertrekroute vanaf Schiphol. In de nacht gelden er andere vliegroutes dan overdag, die minder overlast veroorzaken.
Karin Visser, directeur ILT-Luchtvaartautoriteit zegt daarover: 'Eén van onze prioriteiten is om omwonenden van Schiphol zo goed mogelijk te beschermen tegen vermijdbare geluidshinder. In de nacht is het risico op slaapverstoring het grootst, dit kan leiden tot gezondheidsschade. Om de omwonenden in de nacht hiertegen te beschermen, is het van groot belang dat de minst lawaaiige vertrekroutes worden gevlogen. KLM zorgde onnodig voor extra overlast bij omwonenden door drie keer binnen een jaar een dagroute in de nacht te vliegen.'
De last onder dwangsom wordt opgelegd om herhaling in de toekomst te voorkomen. Bij elke volgende overtreding verbeurt KLM een dwangsom van 10.000 euro tot een maximum van 100.000 euro. Indien nodig kan de luchtvaartautoriteit een nieuwe, eventueel hogere last onder dwangsom opleggen aan KLM.
Overtredingen
Deovertredingen werden begaan in juni 2023, januari 2024 en maart 2024 en waaren niet het gevolg van aanvullende instructies van de luchtverkeersleiding of meteorologische condities. Voortvloeiend uit de Wet luchtvaart zijn voor luchthaven Schiphol de regels voor routegebruik vastgelegd in het Luchthavenverkeerbesluit. Als blijkt dat deze regels niet worden nageleefd dan kan de ILT-Luchtvaartautoriteit handhavend optreden.
En wat verder weg: