De Amsterdamse raadscommissie Mobiliteit, Openbare ruimte en groen, Water bespreekt donderdag de stand van zaken rond de bouw van een kabelbaan of van een brug op het tracé Softwareweg, Minervahaven, Hemknoop. Zo'n verbinding is belangrijk voor Zaanstad.
De kabelbaan is een initiatief van de stichting IJbaan en een haalbaarheidsonderzoek moest uitwijzen hoe levensvatbaar het plan is. Er zijn obstakels vanwege de scheepvaart, die met name worden veroorzaakt door de aanwezigheid van grote zeeschepen in de Mercuriushaven. Volgens het Havenbedrijf is het niet mogelijk om adequate aanvaarbeschermingsmaatregelen te nemen die het risico minimaliseren.
Een tracé met een tussenstation op een andere locatie in de Minervahaven kent nautisch gezien minder bezwaren maar leidt, indien wordt gekozen voor aanlanding op de Isolatorweg, tot belemmeringen in de toekomstige stedenbouwkundige ontwikkelingen van Haven-Stad. Omdat eind 2022 is besloten tot het verlengen van de metroringlijn naar station Hemknoop, is vervolgens onderzocht of een tracé dat aanlandt op dit nieuwe metrostation wel haalbaar is, en dat bleek het geval te zijn. Met als voordeel dat de verbinding kan aansluiten op station Sloterdijk.
Het middenstation in de Minervahaven kan ook aansluiten op de doorgetrokken tramlijn vanuit de Spaarndammerstraat en op deze manier kan de kabelbaan, inclusief aansluiting op de toekomstige HOV-ZaanIJ.In 2021 bleek uit onderzoek dat een kabelbaan in 2030 - nog zonder de geplande Westbrug - maximaal 900 reizigers per etmaal zal vervoeren. In 2040, als de Westbrug er al moet liggen, heeft de kabelbaan naar verwachting 4500 klanten per etmaal. Tot zover de bekende feiren, Donderdag moet duidelijker worden welke stappen de gemeente en de stichting inmiddels hebben gezet richting de realisatie van een kabelbaan en / of een brug.
[embed][/embed]