Inhaalslag onderhoud en vervanging bruggen en viaducten gezamenlijke klus

23 okt , 15:18 Actueel
screenshot 20241023 150304
Provincie Noord - Holland
Op initiatief van de provincie is de samenwerking Samen Slimmer Renoveren en Vervangen (SSRV) uitgedokterd, omdat tussen nu en het einde van de eeuw de 14.500 bruggen en viaducten in Noord-Holland  gerenoveerd of zelfs vervangen moeten worden. Ook Zaanstad maakt deel uit van deze samenwerking tussen meerdere gemeenten, Rijkswaterstaat, ProRail, de Vervoerregio Amsterdam, het waterschap en de provincie. 
Door dit samen op te pakken, besparen ze kosten en wordt er efficiënter omgegaan met menskracht en schaarse grondstoffen. Noord-Holland is de eerste regio in Nederland die dit gezamenlijk oppakt. 'Bijna een jaar geleden begonnen we met het voeren van gesprekken met de andere beheersorganisaties. Iedereen ziet de noodzaak om de renovatie en vervanging samen op te pakken. Want wanneer we dit ieder voor zich en brug voor brug blijven doen, lopen we tegen de grenzen van onze uitvoeringskracht aan en concurreren we elkaar weg. En dat is geen optie als we ons wegen- en vaarwegennet beschikbaar willen houden,' zegt Gedeputeerde Jeroen Olthof.

Aanpak

De komende tijd werkt SSRV aan een aanpak voor verschillende types bruggen en viaducten die op elkaar lijken. Iedere aanpak bestaat uit oplossingen, zoals het samen monitoren van dat type bruggen of viaducten of het tegelijk aanbesteden van groepen. Ook het toepassen van Industrieel Flexibel en Demontabel (IFD) bouwen is een mogelijkheid. Door delen van bruggen en viaducten te standaardiseren met IFD kan efficiënter met geld, mensen en grondstoffen worden omgegaan. Ook wordt gezamenlijk voorraadbeheer van onderdelen mogelijk, wat toekomstige reparaties eenvoudiger maakt. 
Rijkswaterstaat is bezig met de grootste onderhoudsopgave ooit. 'Ook in deze regio staan we voor een grote uitdaging. Heel fijn dat de provincie het initiatief heeft genomen om te kijken waar we de krachten kunnen bundelen,' vindt Gohdar Massom, hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat West-Nederland Noord.

Grote aantallen

Eerste analyses laten zien dat in Noord-Holland ongeveer 14.500 bruggen en viaducten staan, waarvan er 730 beweegbaar zijn. De vaste bruggen bestaan uit 5915 betonnen verkeersbruggen en viaducten, 3755 stalen verkeersbruggen en viaducten, 3.755 houten fiets- en voetgangersbruggen en 290 betonnen fiets- en voetgangersbruggen. Ongeveer tien procent van alle bruggen ligt in het netwerk van doorgaande wegen en vaarwegen in beheer van het Rijk, de provincie en gemeenten. Het grootste deel bestaat uit kleinere bruggen in woonwijken, het buitengebied, natuurgebieden en bedrijventerreinen. Deze zijn vooral in beheer bij gemeenten. Ook is er nog een klein aantal bijzondere objecten in de historische stads- en dorpskernen. Volledige een-op-eenvervanging van alle bruggen en viaducten in Noord-Holland kost in totaal naar schatting tussen de vijftien en 20 miljard euro.