Reizigersvereniging Rover is niet blij met de veranderingen die de NS per 1 juli doorvoeren voor het meenemen van de fiets in de trein. Vouwfietsen mogen vanaf 1 juli nog steeds gratis mee als ze geen hinder veroorzaken, ook in de spits. Ze mogen echter geen fietsplekken meer bezetten, tenzij er een Fietskaart Dal is aangeschaft.
Ze moeten bovendien de gehele reis ingeklapt zijn. Uitklappen mag pas na het uitstappen op het perron en inklappen moet al gebeuren voor het instappen. Ook nieuw is een maximale maat. Ingeklapt mag de vouwfiets niet groter zijn dan 45 bij 86 bij 80 centimeter (breedte, lengte, hoogte). Anders wordt de vouwfiets gezien als fiets. Onder hinder veroorzaken wordt onder andere verstaan het blokkeren van looppaden en het bezetten van zitplaatsen.
Tandems, ligfietsen en driewielers zijn voortaan niet meer toegestaan in de trein, tenzij het een hulpmiddel is vanwege een fysieke beperking. Rover heeft samen met onder andere de Fietsersbond bepleit om deze mogelijkheid voor alle reizigers te houden, aangezien deze fietsen weinig voorkomen in de trein. Bovendien zal één tandem in de praktijk vervangen kunnen worden door twee fietsen en dat neemt juist meer ruimte in. De vervoerder heeft daar echter niet voor gekozen.
In de treinen staat bij de voor fietsen bestemde plekken aangegeven hoeveel fietsen hier mogen staan. Meer fietsen mag de conducteur weigeren. Dit mag ook bij onveilige situaties, zelfs als het maximum aantal fietsen niet is bereikt. De reiziger is daarnaast voortaan altijd verplicht bagage van de fietsen te verwijderen. De huidige uitzondering dat de conducteur toestemming kan geven om de bagage op de fiets te laten komt te vervallen. Wel hebben NS erkend dat conducteurs dit mogen blijven beslissen ook al staat het niet meer in de voorwaarden. In de praktijk blijft de situatie dus vergelijkbaar: de reiziger is afhankelijk van de coulance van de conducteur. Ja mits verandert alleen in nee, tenzij.