Data van slimme auto's als hulpmiddel voor beter wegbeheer door provincie

17 dec , 4:00 Actueel
ROMO data uit voertuigen
Provincie Noord-Holland

De provincie Noord-Holland gaat meedoen aan het project Road Monitor (Romo). Dat is een landelijk innovatietraject om wegen veiliger te maken en slimmer te onderhouden met gebruikmaking van geanonimiseerde data uit voertuigen. Romo werkt de komende vier jaar met elf dataleveranciers aan wegbeheerders, waaronder Noord-Holland.

Veel auto’s en andere voertuigen hebben slimme sensoren die nuttige informatie kunnen opleveren over de staat van de weg of de verkeersveiligheid. Bijvoorbeeld omdat daar vaak geremd wordt en die inzichten zijn waardevol voor wegbeheerders. Romo moet bijdragen aan een veiliger, slimmer en goedkoper beheer van het wegennet. Nederland staat voor een grote onderhoudsopgave en ook de druk op verkeersveiligheid neemt toe. Uit een eerdere pilot met Mercedes - Benz bleek al dat geanonimiseerde voertuigdata belangrijke informatie kan opleveren voor wegbeheerders.

Ontbrekende tool

De elf nieuwe marktpartijen zijn Deloitte, Inspectigence, LSM Analytics LLC, Mercedes - Benz Connectivity Services GmbH, Mobilisights (the Stellantis Data as a Service Company), Mobito, Moove.AI, NIRA Dynamics AB, RoadTrace by AISIN, Univrses en Xouba. 'Romo is als het toevoegen van een ontbrekende tool aan onze gereedschapskist. Het is een waardevolle aanvulling op de huidige systemen voor meer veiligheid op de weg en inzicht in de toestand van onze assets,' zegt Rutger Krans, programmamanager Data en Analyse Voor Asfalt bij Rijkswaterstaat.

Sensoren en camera's

'Auto’s en vrachtwagens hebben steeds vaker sensoren of zelfs camera's die de omgeving in beeld brengen. Dat is niet alleen handig voor de bestuurder, die informatie kan ook wat vertellen over de toestand op de weg. Geweldig dat er nu elf partijen zijn die willen helpen om geanonimiseerde data over de weg aan te leveren. De wegbeheerders kunnen dat gebruiken in hun planning om de wegen aan te pakken. Zodat ze de wegen op een efficiënte manier nog veiliger kunnen maken,' aldus minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat.

Geen kosten provincie

De deelnemende wegbeheerders doen tot 2029 zonder kosten mee. Zij investeren tijd en kennis. Samen testen ze nieuwe informatiediensten en geven feedback. Deze feedback wordt weer verwerkt door de marktpartijen om de diensten te verbeteren. Zo bepalen zij samen de kwaliteit en de koers van de dienstverlening. Hoe meer wegbeheerders meedoen, hoe beter en relevanter de informatie wordt.