Campagne laat jongeren op zoek gaan naar eigen talenten

09 jun 2021, 16:54 Actueel
screenshot 20210609 163218
Gemeente Zaanstad
In Poelenburg - Peldersveld en Saendelft is deze week de campagne Be on Track van start gegaan voor kinderen en jongeren van tien tot 27 jaar. De campagne moet aantonen dat iedereen talenten heeft maar niet altijd het talent om die zelf te ontdekken.
‘Alle kinderen en jongeren in Zaanstad moeten gelijke kansen hebben op een mooie toekomst’, zegt burgemeester Jan Hamming daarover bij de aankondiging. ‘We zien helaas dat niet iedereen de kans krijgt om dromen waar te maken. Wij willen jongeren helpen hun talenten te ontdekken en er zo, samen met partners van de gemeente, voor zorgen dat onze jeugd op het rechte pad blijft. Ook willen we voorkomen dat broertjes en zusjes afglijden.’
screenshot 20210609 163256
Be On Track richt zich rechtstreeks tot de jongeren uit de drie Zaanse wijken en bestaat uit diverse onderdelen. Het doel van de campagne is om jongeren zelf een stem te geven voor hun dromen voor hun wijk (en dit soort activiteiten ook daadwerkelijk uit te rollen) en daarbij te focussen op talentontwikkeling. In de wijken komen QR-stickertegels op straat te liggen waarmee buurtbewoners direct op de website van BOT trechtkomen. Deze web is gericht op jongeren en moedigt hen aan om proactief hun stem te geven voor hun dromen voor hun wijk.

Rolmodellen

De website krijgt een activiteitenagenda en ook informatie voor ouders en verzorgers, scholen en organisaties. Zaanse ambassadeurs onder wie het talent van Jong Ajax Naci Unuvar en actrice Tamar van Waning
nodigen jongeren via een social media campagne uit om mee te doen. Hierbij wordt de focus gelegd op activiteiten voor talentontwikkeling.

Instagram

Het belangrijkste platform voor de campagne is Instagram. Via de @075aanbot-feed en stories worden jongeren opgeroepen hun dromen te delen, en vooral wat daarvoor nodig is. Polls & Question stickers op Insta-Stories helpen om interactie met de doelgroep te op te bouwen en dit moet hun betrokkenheid vergroten. Verder wordt er ingezet op Instatake-overs vanuit jongerenwerkers en de doelgroep zelf.