In het Zaans Medisch Centrum zijn na een proefperiode nu (bijna) alle afdelingen te bereiken via de BeterDichtbij app. Daarmee kunnen patiënten eenvoudig en veilig contact leggen met hun arts of andere zorgverlener. Wie een vraag heeft, kan gewoon een appje sturen.
Een van de patiënten die BeterDichtbij graag gebruikt is Marleen van Berge. Ze kreeg de app via de afdeling Longverpleegkunde. 'Wat ik fijn vind aan de app is dat je snel antwoord krijgt. Dat is hartstikke handig. Het scheelt veel gedoe en bespaart me tijd want ik hoef niet meer langs de huisarts als ik ineens benauwd ben. Mijn medicijnen liggen soms een uur later al klaar bij de apotheek.'
Zij kan het gebruik van de app dus zeker aanraden. 'Ook omdat het laagdrempelig is. Sommige mensen durven niet zo makkelijk hun mond open te trekken en hun vragen te stellen aan een arts. Schrijven is dan prettiger. Het geeft je even de tijd om na te denken hoe je je vraag wilt stellen.'
Kinderarts Danielle Blom vindt de app echt een aanrader voor patiënten: 'Het past bij de manier waarop we tegenwoordig communiceren. Ouders en kinderen kunnen ons nu appen op het moment dat het hen uitkomt en ze krijgen vrij snel antwoord. En dat doet deze patiëntendoelgroep ook heel graag.' De vragen komen bij de poli-assistent binnen. Sommige vragen kunnen zij zelf beantwoorden, andere spelen ze door naar de artsen.
Op de Pijnpoli van het Zaans Medisch Centrum zetten ze de app nog iets breder in. Niet alleen kunnen patiënten een vraag stellen, de Pijnpoli communiceert ook zelf met patiënten. Assistente Yvette Engelsman: 'Als controlemoment sturen we zo’n acht tot twaalf weken na de behandeling een soort van formulier. Hiermee informeren we bijvoorbeeld naar het effect van de behandeling. Vanuit de frontoffice van onze poli sturen wij de antwoorden door naar de arts. Die kan dan bekijken of er bijvoorbeeld een vervolgafspraak nodig is.'
Hoewel oudere patiënten nog steeds het liefst bellen met de Pijnpoli, hebben jongere patiënten het gemak van de app al ontdekt. 'Het is voor hen fijn dat ze hun vraag over bijvoorbeeld medicatiebijwerkingen met het gemak van een WhatsAppje tussendoor kunnen stellen. Voor een telefoongesprek moeten ze vaak een vrije ruimte op hun werk zoeken of ze stellen het uit tot hun vrije dag. Dat is nu dus niet meer nodig.'
Wie patiënt is in het ZMC krijgt een e-mail met een uitnodiging om de app te installeren. Wie daarbij hulp nodig heeft kan ook terecht bij vestigingen van Informatiepunt De Bieb in de Zaanstreek.
[embed]https://www.zaansmedischcentrum.nl/default/assets/File/BeterDichtbij_Introductievideo_met_voice-over_zonder-beeldbellen_ZMC.mp4[/embed]