De stichting Agathebuurt constateert dat het ontwerp van de nieuwe parkeervisie 'het zoveelste plan, visie- of strategiedocument is dat de stichting heeft gelezen en van een zienswijze of bezwaar heeft voorzien en dat tussen deze documenten tegenstrijdigheden bestaan, waardoor het uitvoeren van transparant en consistent beleid onmogelijk wordt.' In Krommenie zijn ze er niet blij mee.
'De nu voorgestelde parkeervisie laat op onderdelen te veel ruimte voor interpretatie of nog erger, opportunistische bestuurlijke creativiteit om bouwprojecten te realiseren die in potentie, en na realisatie feitelijk aantoonbaar, een parkeerprobleem creëren,' vindt de stichting. Zie de plannen voor de bebouwing van het Durghorstplantsoen. Leg de focus op het oplossen van de verkeerscongestie in Zaanstad Noord en het streng hanteren van de huidige parkeernormen om verdere problemen tegen te gaan, adviseert de stichting.
Vage berekeningen
Het project Durghorstplantsoen behelst de komst van buurthuis annex theater de Pelikaan en 44 appartementen, terwijl er amper extra parkeerplekken gerealiseerd worden en daarnaast voorbij gegaan wordt aan het feit dat het bestaande parkeerterrein ook wordt gebruikt door bezoekers van het centrum. 'Ondanks onze vele argumenten houdt het college voet bij stuk en hanteert een aantal vage berekeningen om een 'parkeerbalans' aan te tonen. Het is uiteindelijk de gemeenteraad geweest die via een motie het college alsnog moet dwingen om haar foute inzichten te herzien. Dit is een probleem dat de nieuwe parkeervisie moet voorkomen! In de huidige visie zijn deze instrumenten nog veel te vaag en maken minimaal gebruik van de ervaring van bezoekers en omwonenden. De parkeerbehoefte en gedrag laat zich niet vatten in een model of berekening.'
Wensdromen
In een ideale wereld zijn parkeerplekken constant bezet door een wisselende groep gebruikers en het college ziet dit zogenoemde dubbelgebruik a;ls een belangrijk deel van de oplossing, maar daarin gaan de bewoners niet mee. Zij vinden het eerder wensdromen en onrealistisch. 'In de nieuwe parkeervisie wordt het gebruik van niet-openbare parkeerterreinen en -plekken benoemd als mogelijkheid om de parkeerdruk te verlagen of om een parkeernorm te halen. Indien niet-openbare parkeergelegenheden worden meegenomen, moet aantoonbaar een overeenkomst worden opgenomen in de parkeernorm dat deze parkeerplaatsen ook daadwerkelijk openbaar zijn en altijd beschikbaar blijven voor het behalen van de parkeernorm.' En daar gaat het al mis bij de garage van de DekaMarkt, waarvan de eigenaar niet van plan is die 's nachts beschikbaar te stellen voor derden.
Grote terreinen
Het Mobiliteitsplan Noord gaat uit van een aantal parkeerterreinen aan de randen van het centrum van Krommenie om bezoekers te verleiden om per voet verder te gaan, maar in de parkeervisie vinden de critici deze aanpak niet terug. 'Sterker nog, het creëren van extra parkeerterreinen aan de randen van het centrum wordt juist ontmoedigd. Dit lijkt ons een slechte zaak en niet in lijn met het mobiliteitsplan Noord. Daarnaast moet het ons van het hart dat voor Krommenie het kunnen parkeren in sommige wijken zeker als een probleem wordt ervaren, maar lang niet zo’n groot probleem is als de verkeersproblematiek op de wegen in en rond Krommenie. Hier hebben we al veelvuldig aandacht voor gevraagd.'
Geen Zaandam
Krommenie is een dorp met een geheel eigen gezicht en sfeer. Er staan veel Rijksmonumenten tussen de veelal lage winkels en woningen aan een zeer smalle eenrichtingverkeerstraat met een belangrijke fietsroute en voorzieningen voor gehandicapten. Om dit gebied in de parkeervisie dan te beschrijven als een A-centrumgebied (hoog stedelijke kwaliteit waarbij de bebouwing vooral bestaat uit hoogbouw), raakt kant noch wal. 'Maak in de parkeervisie een beter onderscheid in de typen centra en pas hier het parkeerbeleid daarop aan,' schrijft de stichting: 'Krommenie is geen Zaandam.'
De huidige parkeerregulering in de blauwe zone in het centrum is een groot succes. De beschikbare parkeerplaatsen rouleren snel en voorzien in de behoeften van zowel de bezoekers als ondernemers. Op betaald parkeren zit niemand te wachten. Dus maak extra parkeergelegenheid aan de randen van het centrum en laat voor de rest alles bij het oude.
Nieuwbouw
De Agathebuurt ziet verder met lede ogen aan hoe appartementen in nieuwe complexen door de ontwikkelaars worden aangeboden met een optioneel te kopen parkeerplaats (onder ander Vlietsend 47 - 49), waarna kopers besluiten geld te besparen door daar vanaf te zien. Het gevolg is dat hun auto's ook in de al overvolle openbare ruimte komen te staan. De eenzijdige focus op woningbouw moet stoppen, vindt de stichting: eerst ontsluiten, dan pas bouwen. 'We zien met lede ogen aan dat nieuwbouwprojecten in Krommenie één voor één worden gerealiseerd waarbij de leefbaarheid; vergroening, ruimte voor recreatie en buitenleven, hittestress, veiligheid, geluidsoverlast en klimaatdoelen steeds meer onder druk komen te staan.'