Hart voor Stad houdt grote bezwaren tegen oplossing Guisweg

Foto: Google Street View

Twee verkeersdeskundigen die door Hart voor Stad werden geraadpleegd over de aanpassingen bij de spoorwegovergang Guisweg hadden daar ‘geen goed woord voor over,’ schrijft de organisatie in een brief aan de gemeenteraad. De experts, woonachtig in Koog aan de Zaan, worden ter bescherming niet bij naam genoemd.

Hart voor Stad miste een verkeerstechnische analyse in de stukken en ging daarom zelf op onderzoek uit bij de twee deskundigen op het gebied van verkeer, vervoer, mobiliteit en ruimteplanologie die werkzaam zijn bij de gemeente Amsterdam. Uitgangspunten daarbij waren de beschikbare rapporten voor de optie auto’s en fietsen onder het spoor en de optie om het spoor onder het maaiveld te laten zinken in een open bak. Dat Zaanstad het wegverkeer onder het spoor wil laten gaan werd door de twee als ‘een crime’ bestempeld, aldus de brief.

Ongewenst

‘Deze oplossing leidt niet tot goede resultaten en is vanuit verkeersopzichten ongewenst. De drie stoplichtenseries achter elkaar voor het autoverkeer is vragen om moeilijkheden. Risico’s van tegen het verkeer inrijden zijn groot. Mocht er zich een aanrijding voordoen in de tunnel dan staat het verkeer van Oost naar West volledig vast, ook voor hulpdiensten. Vrachtverkeer zal zich voor onoplosbare problemen gesteld zien. Het laat zich aanzien dat deze oplossing tot meer productie van CO2, fijnstof en NOX leidt in vergelijking met de huidige situatie. Gezegd werd dat ook de verkeersherrie voor omwonenden zal toenemen.’

Fietsers

Ook voor het fietsverkeer worden problemen voorspeld. Een lange tunnel leidt tot gevoelens van onveiligheid en er ekomt een gevaarlijke ondergrondse kruising. Komend vanaf Rooswijk zijn er geen goede noord-zuidroutes. ‘Er wordt dringend aangeraden om ook een stedebouwkundige naar de oplossing voor zowel auto- als fietsverkeer te laten kijken. Bewoners in de omgeving hebben al herhaaldelijk hun misnoegen over de getoonde oplossing laten weten,’ stelt Hart voor Stad.

Spoorbak

De verkeersdeskundigen onderzochten twee oplossingen voor een spoorbak: een verlaagd spoor over een korte afstand onder de huidige Guisweg en het door het college afgeschoten plan om het spoor in een open bak tussen de stations Koog aan de Zaan en Zaandijk te brengen. ‘Beide opties hebben het zeer grote voordeel dat al het verkeer (auto’s, fietsen en voetgangers) op maaiveldeniveau plaatsvindt.’  Hart voor Stad is een groot voorstander van het gesneuvelde plan.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen