Baten ondertunneld spoor wegen niet op tegen kosten

Foto: Google Street View

De maatschappelijke kosten van een ondertunneling van het spoor bij de Guisweg zijn ongeveer tien keer zo groot zijn als de maatschappelijke baten. Dat blijkt een analyse die de kosten van een tunnel vergeleek met de versie met het spoor op het maaiveld en een fiets- en autotunnel met verdiepte T-aansluiting op de Provincialeweg.

 

De conclusie van het onderzoeksbureau is dan ook dat de kosten voor het realiseren van een verdiept en ondertunneld spoor niet opwegen tegen de baten, laat het college de gemeenteraad weten. Er is ook gekeken naar het verschil in de kosten en baten van een derde ontsluiting van Westerwatering. Daarbij zijn twee alternatieven vergeleken: een variant onder het bestaande spoor door (dus met een verdiepte weg) en een variant over het verdiepte spoor, het tracé met de minste voordelen.

Project alweer fors duurder

Uit dit onderzoek blijkt dat in beide gevallen de baten hoger zijn dan de kosten. De baten/kosten-verhouding bij een ontsluiting onder het bestaande spoor door blijkt ‘significant hoger dan de tweede optie: een factor 3,3 tegen 1,1 bij een verdiept spoor. De conclusies van een gespecialiseerd bureau in een second opinion over de eerdere kostenraming zijn dat de treinen ondergronds brengen 273 miljoen euro gaat kosten – tegen 257 miljoen euro in de eerdere verkenning – en de uitvoering van de optie waarmee die vergeleken is 143 miljoen euro (was 132 miljoen).

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen