Toch onderzoek naar maatschappelijke baten verdiept spoor

Foto: Google Street View

Het lijkt een klassiek voorbeeld van een achterhoedegevecht, maar Lokaal Zaans, Democratisch Zaanstad, Rosa en de VVD gaven hun pogingen om een maatschappelijke kosten baten analyse van een deels verdiepte Zaanlijn gedaan te krijgen nog niet op. Daar is een raadsmeerderheid voor, maar Zaanstad gaat er niet alléén over. En er moet 150.000 euro voor op tafel komen.

De vier fracties kwamen gisteren toch weer met een motie, nadat de raad op 26 november vorig jaar al vrijwel unaniem een motie aannam om onderzoek te doen naar de effecten van het deels onder het maaiveld brengen van de spoorlijn bij de aanpak van de kruising Guisweg – Provincialeweg. Daarin hebben naast de gemeente de Vervoerregio Amsterdam, ProRail, de provincie, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat een stem. Tegen stemde ditmaal alleen de Partij voor de Dieren.

Onomkeerbare besluiten

In de eerdere motie was ook opgenomen om geen onomkeerbare beslissingen van de raad te vragen tot het onderzoek naar de maatschappelijke baten van een deels verdiepte spoorlijn is afgerond en door de raad besproken is. De trein lijkt echter door te denderen zonder dat de mogelijkheid van een verdiept spoor door de samenwerkingspartners genoemd wordt.

Ontsluiting Westerwatering

Eén van de grote voordelen van deze oplossing ten opzichte van een autotunnel is echter dat het snel groeiende Westerwatering daardoor een derde ontsluitingsweg kan krijgen. Om die reden heeft de raad ook gevraagd om een second opinion over oplossingen voor de Guisweg-kruising, met een verwijzing naar een al uitgevoerd vergelijkbaar, geslaagd project in Almelo.

Haast geboden

Uit de motie wordt niet duidelijk welk deel van de spoorlijn precies onder maaiveld gebracht moet worden, maar wethouder van Mobiliteit Gerard Slegers is wel bereid om binnen zijn eigen begroting te zoeken naar de financiering van een maatschappelijke kosten baten analyse. Zaanstad heeft al 130 miljoen euro mogen bijschrijven voor de realisatie van een betere aansluiting van de Guisweg op de oostkant van het spoor, en de partners hebben laten weten dat het daarbij blijft. De besluitvorming rond het project Guisweg is gepland voor komende zomer, dus er is haast geboden met de start van de onderzoeken.

 

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen