Actiegroep Scootervrij vent Amsterdams succes uit

Moeten snorfietsen op de weg of over het fietspad?
Moeten snorfietsen op de weg of over het fietspad?
Foto: Google Street View

Amsterdam is erin geslaagd om het aantal verkeersongelukken omlaag te brengen door snorfietsers op de rijbaan te laten rijden. Het aantal ongevallen waarbij een snorfiets was betrokken daalde van 154 in 2017 naar 25 vorig jaar. ‘Amsterdam geeft het goede voorbeeld. Daar kunnen andere gemeenten veel van leren, zegt Collin Molenaar van de actiegroep Scootervrij.

De gemeente gebruikt sinds kort camera’s om ervoor te zorgen dat snorfietsen ook daadwerkelijk wegblijven van het fietspad. Daarmee zijn in een half jaar tijd 19.000 boetes uitgedeeld, en steeg het percentage snorfietsers dat de regels naleeft. ‘Andere gemeenten kunnen er ook voor kiezen om snorfietsen naar de rijbaan te verplaatsen,’ laat Molenaar nog maar eens weten naar aanleiding van deze cijfers: ‘Het verplaatsen van de snorfiets kan levens redden. Het zou nalatig zijn richting fietsers om deze kans te laten liggen.’

Scootervrije stadscentra

Dan moet het in elk geval anders dan in de gemeente Utrecht, waar snorfietsers op sommige wegen tussen de auto’s rijden en verplicht zijn om een helm te dragen terwijl ze op andere wegen nog zonder helm op het fietspad blijven rijden. Scootervrij pleit voor een algeheel verbod op scooters in Utrecht, te beginnen met het centrum. In de stadscentra van Enschede en Roosendaal geldt al zo’n verbod. In Zaandam zorgen met name bezorgers op scooters voor overlast, maar is een eventueel verbod nog niet aan de orde geweest.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen