Bewonersgroep wil Google beïnvloeden om verkeer te weren

Amsterdam kan hier wel tussenuit, vindt de bewonersgroep.
Amsterdam kan hier wel tussenuit, vindt de bewonersgroep.
Foto: Google Street View

De Bewonersgroep voormalig Slibkuil (Eilanden van Hain) stelt voor om Google Maps te beïnvloeden en automobilisten op die manier te verleiden om tussen Amsterdam en Alkmaar routes te kiezen die niet door Zaanstad Noord gaan. De manier waarop is simpel: creëer vertragingen op de N203 en N246 en het algoritme van Google gaat meteen alternatieven doorgeven.

De bewoners hebben hun ideeën opgeschreven in een notitie voor de provincie en de gemeente, met een nadruk op het gegeven dat zij de voorgestelde maatregelen als zien als aanvullend en vooruitlopend op de komst van een verbindingsweg tussen de A8 en de A9. Voor die er ligt – of áls die er al komt – zijn we echter jaren verder. En er moet nú iets gebeuren om Krommenie te ontlasten van het verkeer en om de luchtkwaliteit te verbeteren. Een groot deel van het verkeer tussen Alkmaar en Amsterdam en vice versa maakt gebruik van de N203 en de N246 en de wegen worden door Rijkswaterstaat gezien als de voorkeursverbinding tussen de beide steden. Dat moet anders, vinden de bewoners.

‘Amsterdam’ van de borden

Om te beginnen kunnen de routeaanwijzingen ‘Amsterdam’ van de borden boven de A9 richting het zuiden en voor de afslag naar Uitgeest en Krommenie worden verwijderd: ‘Het welbewust leiden van verkeer van Alkmaar naar Amsterdam via Krommenie moet zo snel mogelijk worden gestopt,’ aldus de notitie. Daarnaast moeten snelheidsverlagingen zorgen voor de gewenste vertragingen. Dat kan door op de N203 bij De Krokodil – en liever nog meteen al bij Uitgeest – naar 50 kilometer per uur te gaan en op de N246 tot en vanaf de Prinses Amaliabrug in West-Knollendam eveneens naar 50.

Door de polder

Doordat de wegen hierdoor minder aantrekkelijk worden, worden andere routes juist uitnodigender. Doorrijden over de A9 (en eventueel de A5) en daarna over de A10 levert veel vertraging op voor verkeer vanuit Alkmaar, maar de route langs De Rijp over de N244, A7 en A10 gaat niet door dichtbevolkt gebied en is slechts enkele kilometers en dus minuten reistijd langer dan de ‘Zaanse’ (42 tegen 38 minuten). De route over de N243 door Stompetoren en over de Middenweg, N509, A7 en A10 kan ook verlichting voor Zaanstad Noord opleveren. Die doorkruist eveneens open polderland, is in afstand dezelfde als de vorige – 52 kilometer – maar kost wel ‘enkele minuten’ extra tijd.

Snel ingrijpen

Uit onderzoek van Multiscope is gebleken dat 57 procent van de bestuurders Google Maps gebruikt bij ehet reizen. Die geeft routeadviezen op basis van locatie- en snelheidsgegevens die alle gebruikers samen zelf doorgeven. Dé manier om mensen over één van de bovenstaande routes te krijgen lijkt dus het beïnvloeden van de digitale kaarten. ‘Voor zover wij kunnen overzien zijn zowel de mogelijkheden en middelen als de verantwoordelijkheid voor congestie en luchtkwaliteit in één hand bij de provincie. Dat maakt het makkelijk om snel de benodigde beslissingen te nemen en de maatregelen in te voeren, lijkt ons,’ schrijven de bewoners.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen