De gemeente wil in principe meewerken met een proef met deelfietsen in Zaanstad. Het bedrijf Flickbike ziet er wel toekomst in, hoewel de ervaringen in Amsterdam geen reden tot juichen gaven.
Indachtig de overlast die deelfiets en in de hoofdstad veroorzaakten, wil Zaanstad wel duidelijke afspraken maken over stallingslocaties en aantallen fietsen. Amsterdam heeft ook niet helemaal genoeg van de deelfiets, want daar heeft h et stadsbestuur nu een proef van maximaal drie jaar aangekondigd met ten hoogste drie aanbieders om de chaos door her en der achtergelaten fietsen van afgelopen zomer te voorkomen.
Deelfietsen bevorderen beweging, houden de stad bereikbaar en staan weinig stil. Maar die doelstellingen worden alleen gehaald als er vooraf door de gemeente duidelijke eisen worden gesteld, zo is de overtuiging in Amsterdam.
Flickbike was ook actief in Amsterdam, maar het is nog niet zeker dat het bedrijf ook in de volgende fase aan de bak mag. De drie door Amsterdam geselecteerde bedrijven mogen tijdens de pilot maximaal 3000 deelfietsen uitlenen en de eigenaar moet ervoor zorgen dat de fietsen minimaal vier maal per dag gebruikt worden. Zo staan er niet te veel onnodig stil en worden het hinderlijke obstakels.
[embed][/embed]
De gemeente verwacht dat een aanbieder start met tussen de 1000 en 1500 fietsen en dat aantal geleidelijk laat groeien. Tegelijkertijd moet voorkomen worden dat er niet altijd fietsen beschikbaar zijn.
Amsterdam denkt na over de mogelijkheid om deelfietsen te parkeren in een speciale inpandige fietsenstallingen, maar ook over de transformatie van plekken voor auto’s in stallingen voor tweewielers. Twee autoparkeerplekken moet ruimte bieden aan ongeveer twintig deelfietsen.
[embed][/embed]
De proef in de hoofdstad heeft niet alleen betrekking op fietsen, maar ook op (schone) deelbromfietsen en -bakfietsen. Zulke concrete ideeen zijn er in Zaanstad nog niet, omdat de plannen nog in een embryonale fase verkeren. Wellicht zouden deelfietsen echter ook een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van de exploitatietekorten op de (straks twee) fietsenpakhuizen in het centrum van Zaandam.