Fabriek De Pijl verdwijnt en herrijst met vertrouwd silhouet

Foto: Gemeente Zaanstad

Het ‘iconische’ fabrieksgebouw De Pijl in Wormerveer wordt toch gesloopt, maar zal daarna in de huidige vorm herrijzen. Gebleken is dat de constructieve staat van het pand ‘dusdanig slecht is dat transformatie van het bestaande gebouw niet reĆ«el is’. Het is financieel en constructief niet haalbaar om het resterende deel van De Pijl te behouden, laat het college weten.

Op dit moment is er sprake van een onveilige situatie voor de bewoners van het al regealiseerde deel van Brokking aan de Zaan, werklieden en de directe omgeving. ‘Het deels ontmantelde complex is de laatste jaren aan weer en wind blootgesteld’ en alleen het achterste gedeelte aan de Zaan met vijf volledige bouwlagen is nog aanwezig, hoewel in slechte staat. De Pijl is het laatste onderdeel van het bouwplan en moest 68 appartementen krijgen. De veevoederfabriek werd in de jaren 30 van de vorige eeuw gebouwd en zowel van het pakhuis als de fabriek bleek slechts een deel van de funderingen en ongeveer de helft van de gevels herbruikbaar te zijn. Daarop is een nieuw plan uitgewerkt, maar nog voor dat af was kwamen nieuwe constructieve problemen aan het licht die niet te herstellen bleken.

Vertraging

De ontwikkeling en de bouw van 180 woningen en appartementen op het terrein van Brokking wordt door de Ontwikkelcombinatie De Nijs – UBA Zaandam BV uitgevoerd. In 2020 en 2021 zijn de deelprojecten Arsenaal 1 en 2 (50 woningen) en De Tuinen (37) opgeleverd. De realisatie van tien sluiswoningen en zeventien woningen Arsenaal 3 is vorig jaar gestart. De planvorming rond De Pijl kwam in 2019 tot stilstand vanwege de uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof en die vertraging heeft volgens het college een negatieve invloed gehad op de kwaliteit van het oude fabrieksgebouw.

Eind 2020 was er sprake van aanzienlijke stormschade. Het dak van de voorste silo is volledig opgewaaid en de zijgevel aan de kant van project De Tuinen is daardoor los komen te staan. Uit veiligheidsoverwegingen is toen besloten de bovenste twee lagen van het pand te verwijderen: het houten dak, het staal en het metselwerk is tot op de eerstvolgende stabiele vloer gesloopt.

Omgeven door water

Vanwege de leveringsverplichting door de realisatie van de rest van het plangebied is de waterweg langs De Pijl bovendien uitgegraven en nu is het gebouw aan drie kanten ebegrensd door water, wat het plaatsen van steigerwerk direct op het maaiveld onmogelijk maakt. Nu sloop onontkoombaar is vindt het college wel dat het vastgestelde stedenbouwkundig model en het beeldkwaliteitsplan leidend dienen te blijven bij de ontwikkeling van De Pijl. ‘Cultuurhistorie blijft daarom ook bij de herbouw het uitgangspunt. Met de realisatie van De Pijl als het iconisch hart van Brokking aan de Zaan kan invulling gegeven worden aan het beoogde woonprogramma en het verder verlevendigen van het gebied,’ aldus het dagelijks bestuur.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen