DZ en D66 willen doortrekken Marslaan naar N203 niet loslaten

Vanaf hier naar 50, bepleiten DZ en D66.
Vanaf hier naar 50, bepleiten DZ en D66.
Foto: Google Street View

Democratisch Zaanstad en D66 willen dat de gemeente een vuist maakt tegen de provincie en zich veel feller verzet tegen de weigering van ‘Haarlem’ om nu al een aansluiting van de Marslaan in Krommenie op de N203 mogelijk te maken door de maximale snelheid op de provinciale weg tussen het Trias VMBO en De Krokodil te verlagen van 80 naar 50 kilometer per uur.

Volgens de provincie stokt daarmee de doorstroming van het verkeer en komen omwonenden van de regen in de drup, maar de bestaande situatie handhaven betekent dat het lokale verkeer in Krommenie steeds meer vast komt te staan. Daar is de verkeersdruk nu al groot en de bouw van bijvoorbeeld de nieuwe wijk Eilanden van Hain zal alleen maar voor meer drukte op de weg zorgen, met tijdens de bouw ook veel zware voertuigen. Omdat de provincie – met elf miljoen euro – inzet op snel te realiseren kleinere ruimtelijke ingrepen om de leefbaarheid rond de N203 te vergroten en verder wil wachten op de aanleg van de verbindingsweg tussen de A8 en de A9, heeft het college de Marslaanaansluiting niet meegenomen in het ontwerp van het Mobiliteitsplan Noord waarover de raad zich binnenkort uitspreekt.

Motie

Marianne de Boer (nu Democratisch Zaanstad) en Rob Karst (D66) komen 27 januari met een motie waarin ze erop wijzen dat de realisatie van de snelwegverbinding op zijn vroegst over acht tot tien jaar een feit kan zijn. En daar kan Krommenie niet op wachten. Meerdere bewonersgroepen hebben zich op oplossingen gestort voor de lokale infrastructuur en ondernemersvereniging Doka is een uitgesproken voorstander van het doortrekken van de Marslaan naar de N203. De twee fracties vinden dan ook dat die optie nadrukkelijk moet worden opgenomen in het Mobiliteitsplan Noord, net als de afwaardering van de provinciale weg tussen het Trias en tankstation De Krokodil.

 

 

Reacties

Cookieinstellingen