Flaters met grote infrastructurele projecten doen het ergste vrezen

Foto: Pixabay

Terwijl in Zaanstad maar geen duidelijkheid wil komen over de oplossing voor de spoorkruising Guisweg, blijkt elders in het land dat dergelijke grote infrastructurele projecten de neiging hebben ofwel (veel) duurder uit te vallen of zelfs helemaal te mislukken.

Zo gaat komende zondag de opening van het nieuwe station Zwolle-Stadshagen op de lijn Zwolle-Kampen niet door wegens fouten bij de aanleg. Na maanden werk blijkt nu dat de bodem onder de rails niet stabiel genoeg is om er met de vereiste snelheid van 140 kilometer per uur overheen te rijden. Vanaf deze maand zouden er elektrische treinen op het voormalige dieseltraject rijden.

Spookstation

Om aan de problemen tegemoet te komen blijven de treinen wel gewoon over het traject Zwolle-Kampen rijden, maar niet harder dan 80 kilometer per uur – en ze stoppen niet bij het nieuwe station. ProRail gaat onderzoeken hoe het mogelijk is dat de mankementen pas aan het licht zijn gekomen toen de nieuwe treinen voor het eerst over het traject reden.

Zeesluis IJmuiden

Een van de uitvoerders bij de vervanging van het spoor was bouwbedrijf BAM, dat naar gisteren bleek een financiële tegenvaller van 55 miljoen euro oploopt bij de bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden. Tijdens de bouw werd ontdekt dat de constructie waar de grote sluisdeuren in komen te staan niet robuust genoeg was en opnieuw moest worden ontworpen. Dit heeft gezorgd voor een vertraging en hogere kosten.

De tegenvaller van 55 miljoen is net zo hoog als de nettowinst van BAM over heel 2016. Het bouwbedrijf heeft de winstverwachting voor 2017 dan ook moeten verlagen. BAM voert het project in IJmuiden uit met branchegenoot VolkerWessels – ook al de partner in het spoorfiasco.

Wilhelminasluis

De tegenvaller in IJmuiden roept meteen de perikelen rond de Wilhelminasluis in Zaandam in herinnering, waar in het najaar van 2014 werd het werk door bouwbedrijf Heijmans moest worden stilgelegd omdat het ontwerp van de sluiskolk niet bleek te voldoen aan de door de provincie gestelde eisen.

Daarna werden nog wel de sluishoofden zover afgebouwd dat de deuren geplaatst konden worden en de doorvaarbreedte van de sluis kon worden verruimd, maar vervolgens bleken er scheuren te ontstaan in een belendend flatgebouw door onvoorziene trillingen. Dat probleem is inmiddels opgelost, maar het werk aan de sluis is nog immer niet hervat.

Scheuren niet serieus genomen

BAM ondertussen heeft erkend dat er al in maart scheuren waren te zien in de in mei ingestorte parkeergarage bij Eindhoven Airport. Experts zouden toen echter hebben geconcludeerd dat het om een ‘esthetische kwestie’ ging en niet om een constructief probleem.

Onderaannemers lieten echter aan het actualiteitenprogramma EenVandaag weten al twee maanden voor het instorten van het gebouw te hebben gewaarschuwd voor mogelijke bouwfouten. Een constructie-expert van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV zei na bestudering van onderzoeksrapporten en foto’s dat het gebouw al in maart direct had moeten worden ontruimd.

Ook in Zaanstad alarmbellen

De parkeergarage bezweek op 27 mei twee weken voor de oplevering en een paar uur nadat er nog bouwvakkers aan het werk waren geweest. De instorting die een ramp had kunnen veroorzaken wanneer er nog mensen aanwezig waren geweest leidde tot onderzoeken door het hele land. Ook in Zaanstad werden gebouwen doorgelicht die met dezelfde constructiemethode zijn neergezet, waaronder het nieuwe ziekenhuis. Die bleken veilig, maar het onderzoek is nog niet afgerond.

Spoortunnel Guisweg

Wat de spoorwegovergang Guisweg betreft moet de knoop nog worden doorgehakt over de lengte van de spoortunnel. Zaanstad wil het liefst een zo lang mogelijk verzonken traject met een ondergronds treinstation Zaandijk Zaanse Schans, maar die optie is ook meteen de duurste en geniet daarom niet de voorkeur van medefinanciers als het Rijk. Die zien meer in een korte ‘spoorgoot’ tussen dat station en het bovengrondse station Zaandijk.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen