Eigen keuze voor middel van vervoer, maar met sturing gemeente

Foto: PxHere / CC0 Publiek Domein

Het Zaans Mobiliteitsplan met een visie voor ‘een bereikbaar en leefbaar Zaanstad voor de komende 20 jaar’ is gisteravond aangenomen in de raad en daarmee de nieuwe leidraad voor mobiliteit geworden. Inwoners en bezoekers verleiden om vaker gebruik te maken van de fiets, het OV en van gedeelde vervoermiddelen is de ruggengraat van het beleid.

‘We blijven wel per plek kijken wat het beste past en keuzevrijheid van de gebruikers blijft het uitgangspunt,’ garandeert wethouder Gerard Slegers. Niet iedereen is daar overigens van overtuigd: zo zien bijvoorbeeld Lokaal Zaans en de PVV een beperking van de keuzevrijhieid door de steeds verder krimpende parkeernorm, waardoor een eigen auto op veel dichtbebouwde plekken geen doen meer is. Zaanstad is nu verdeeld in zones wat mobiliteit betreft, met verschillende regimes.

Oostelijke as

Het spoor vormt een belangrijke Noord-Zuidas door de gemeente, maar daarnaast moet er een tweede, oostelijke as komen met snel en frequent openbaar vervoer en sterke fietsverbindingen tussen Amsterdam-Noord, de Achtersluispolder, het Centrum Oost en de Kogerveldwijk. Een belangrijk onderdeel van het Zaans Mobiliteitsplan zijnĀ  knooppunten om de verschillende vormen van vervoer samen te laten komen, zodat het gemakkelijker wordt om meerdere vervoermiddelen te combineren.

Over water

Aan de Zaan worden veel kansen toegedicht voor goederen- zowel als personenvervoer. Ook het vervoer over water voor toeristen en van forenzen van Zaandam Zuid naar Amsterdam moet een impuls krijgen. Nu het Mobiliteitsplan is vastgesteld door de gemeenteraad wordt een meerjaren programma uitgewerkt.


Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen