Uitgangspunt in Zaanse straten wordt 30 kilometer per uur

Foto: Pixabay

Dertig in plaats van 50 kilometer per uur wordt het leidende principe in Zaanse straten binnen de bebouwde kom, nu een raadsmeerderheid dat via een amendement in het Zaans Mobiliteitsplan laat opnemen. Dat plan is een visie op de ontwikkeling van de mobiliteit in Zaanstad tot aan 2040. Op doorgaande wegen blijft 50 mogelijk.

Zaanstad volgt daarmee landelijk beleid. Vorig jaar nam de Tweede Kamer een motie aan waarmee het voortouw voor 30 kilometer per uur als uitgangspunt werd genomen. Daar kan van worden afgeweken, maar dat moet dan wel degelijk onderbouwd worden. In de raadsvergadering van gisteren werd de Weer als voorbeeld van zo’n uitzondering genoemd, vanwege de functie van de weg in combinatie met de vrijlliggende fietspaden.

Verkeersdoden naar nul

Het doel van de snelheidsverlaging is om de verkeersveiligheid te vergroten en het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer naat nul terug te brengen. De minister van Infrastructuur en Waterstaat komt nog deze zomer met een plan voor een afwegingskader waarmee gemeenten kunnen bepalen welke doorgaande wegen mogen afwijken van de 30-kilometernorm.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen