Komende 20 jaar richtinggevende keuzes over mobiliteit

Foto: Gemeente Zaanstad

Het Zaans Mobiliteitsplan waarover de raad zich binnenkort uitspreekt schetst een toekomstbeeld voor de komende 20 jaar. Het gaat om ‘een integrale aanpak door verbanden te leggen met andere bestuurlijke opgaven van de gemeente,’ wat betekent dat er bij plannen en ontwikkelingen voor bouwen en wonen altijd ook gekeken wordt naar mobiliteit, bereikbaarheid en de inrichting van de openbare ruimte.

‘Met dit plan kijken we breder naar de mogelijkheden van vervoer met veel aandacht voor schone en gezonde mobiliteit. Zo stimuleren we het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer. Dit doen we door bijvoorbeeld aantrekkelijke fiets- en looproutes aan te leggen naar en van het openbaar vervoer en naar belangrijke knooppunten. We bekijken ook de mogelijkheden hoe we vervoer over water beter mogelijk kunnen maken,’ legt verantwoordelijk wethouder Gerard Slegers uit in een persbericht.

Ook auto’s welkom

Maar Zaanstad blijft ook met de auto bereikbaar, belooft hij, door gerichte investeringen in de infrastructuur. ‘Met de groei van het aantal inwoners groeit ook het aantal vervoersbewegingen en wordt de ruimte schaars. Daarom kunnen we niet op de oude weg doorgaan maar moeten we kijken naar de wijze waarop we onze openbare ruimte inrichten. Met oog voor de Zaanse identiteit: in verschillende delen van Zaanstad op verschillende manieren.

Het plan is een leidraad voor een bereikbaar en leefbaar Zaanstad, waarin we bouwen aan een toekomst waar schone en slimme mobiliteit een grote rol speelt.’ Het ontwerp Mobiliteitsplan bestaat uit twaalf hoofdkeuzes:

Keuzevrijheid is de basis, maar er wordt ook verleid – Iedere inwoner heeft de keuzevrijheid voor een vervoersmiddel maar er is een andere balans nodig: Zaanstad verleidt haar inwoners om vaker te lopen, de fiets of het openbaar vervoer te gebruiken;

Zonering naar gebiedstypen die passen bij de verscheidenheid (stedelijk versus landelijk) van ZaanstadAfhankelijk van de mate van stedelijkheid worden passende maatregelen genomen. Het parkeerbeleid sluit hierbij aan;

Ruim baan voor fietsen en lopen – Meer inzet op veilige en directe fietsvoorzieningen met minder last van obstakels en het creëren van aantrekkelijke fietsroutes en looproutes, bijvoorbeeld naar het openbaar vervoer. Beschikbaarheid van goede fietsenstallingen is ook een belangrijk onderdeel;

De Zaanse ladder als hoofdstructuur voor het openbaar vervoer en de fiets – Het spoor vormt een belangrijke Noord-Zuidas door de gemeente. Maar daarnaast moet er een tweede, oostelijke as komen met snel en frequent openbaar vervoer en sterke fietsverbindingen met Amsterdam-Noord, de Achtersluispolder, het Centrum Oost en de Kogerveldwijk;

Knooppunten om de verschillende vormen van vervoer te laten samenkomen – Het wordt dan gemakkelijker om meerdere vervoermiddelen te gebruiken om de eindbestemming te bereiken of gebruik te maken van verschillende mobiliteitsdiensten (zoals deelauto’s en leenfietsen);

Versterken van de hoofdwegenstructuur voor de (vracht)auto – Hiermee wordt de deelbereikbaarheid en verkeersveiligheid verbeterd. Met de Thorbeckeweg (in de toekomst een nieuwe aansluiting op Poelenburg) en de verbindingsweg A8 – A9 wordt de hoofdstructuur versterkt zodat de N203 en de Wibautas op termijn als stads- of dorpsboulevard ingericht kunnen worden: aantrekkelijker en beter over te steken;

Zaanstad en Amsterdam duurzaam verbonden – De Achtersluispolder en het Hembrugterrein vormen een belangrijke schakel. Snelle en betere verbindingen met Amsterdam-Noord, – Centrum en – Sloterdijk met het openbaar vervoer, de fiets en over water;

Versterking van de kernen met levendige stads- en dorpserven – Door meer ruimte voor duurzamer vervoer. De inrichting van de openbare ruimte is gericht op bestemmingsverkeer en laad- en losvoorzieningen voor het vervoeren van goederen. Aantrekkelijke looproutes en het stimuleren van parkeren op afstand, ook van touringcars, door de inzet van een shuttlebus of boot.

Stimulans voor slimme en schone stadslogistiek – Inzetten op Zero Emissie Zones voor bestel- en vrachtvoertuigen in de drie kernwinkelgebieden in Zaandam, Krommenie en Wormerveer. En met bedrijven werken aan hubs voor stadslogistiek en vervoer over water;

De Zaan en overige vaarwegen beter gebruiken – De Zaan biedt veel kansen voor het vervoer van goederen. Die kansen worden beter benut. Vervoer over water voor toeristen en watervervoer voor forenzen (van Zaandam Zuid naar Amsterdam) krijgt ook een impuls;

Verleiden en innoveren – het benutten van technologische innovaties om gebruikers tot duurzame en veilige keuzes te verleiden. In samenwerking met ondernemers en inwoners wordt het gebruik van deelmobiliteit gestimuleerd;

Mobiliteit en ruimte gaan hand in hand – Zaanstad stelt eisen waar een ruimtelijke ontwikkeling aan moet voldoen. Een mobiliteitsfonds moet bijdragen aan de financiering van de mobiliteitstransitie.

De afgelopen anderhalf jaar is gewerkt aan het Zaans Mobiliteitsplan, door inwoners, ondernemers, andere overheden zoals de Vervoerregio, de provincie en de buurgemeenten en samenwerkingspartners zoals de Fietsersbond, reizigersvereniging Rover en de spoorwegen. Zij hebben meegekeken en meegedacht gedurende het traject. Eind votig jaar konden inwoners een enquête invullen en meedenken over wat zij belangrijk vinden op het gebied van bereikbaarheid, verkeersveiligheid, parkeren en openbaar vervoer. Ruim 1500 inwoners deden dat.

Ruim 40 reacties

Het ontwerp Zaans Mobiliteitsplan lag zes weken ter inzage en tijdens deze inspraakperiode kwamen er 44 reacties van belanghebbenden. Die hebben geleid tot aanscherping en verduidelijking van de voorstellen in het uiteindelijke plan. Zo wordt nu stilgestaan bij de situatie die ontstaat wanneeer de verbinding A8 – A9 niet doorgaat en is duidelijker opgenomen dat het streven is dat zeker 35 procent van de verplaatsingen in Zaanstad per fiets gebeurt.

Ook zijn de uitkomsten van de regionale studie naar het OV tussen Zaanstad en Amsterdam Noord verwerkt in het plan. ‘Het Mobiliteitsplan zit heel goed in elkaar en kijkt verder dan de komende jaren. Ik ben enorm trots op het plan dat tot stand is gekomen met vele betrokken inwoners, raadsleden en samenwerkingspartners. Dat dit plan zo ver vooruit kijkt, is echt in het belang van Zaanstad,’ aldus wethouder Slegers.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen