Zorgen dat mensen in de toekomst hun nieuwe woningn en voorzieningen kunnen bereiken en dat al bestaande wegen niet dichtslibben is een puzzel die nog lastiger wordt als de beste oplossing ook de duurste blijkt te zijn en de financiën ontoereikend. Dan is het kiezen voor de mindere variant in de hoop dat er op enig moment geld blijkt te zijn om de zaak te verbeteren.
De sportparken Oostzijderveld en Hoornseveld liggen in MAAK.Kogerveldwijk en het is de bedoeling dat het hele Oostzijderveld de woonwijk Oostzijderpark wordt. Hoornseveld wordt fors verbeterd, met onder meer ook het nieuwe zwembad De Slag. De eerste huizen worden inmiddels gebouwd. Die moeten - net als de sportverenigingen en het zwembad - straks wel goed bereikbaar zijn.
Het afwaarderen van de Prins Bernhardweg is één van de projecten die in het vat als gevolg van de corridorstudie Amsterdam-Hoorn. Het eerste stukje A7 tussen het Prins Bernhardplein en knooppunt Zaandam moet een stadsweg worden met (indien mogelijk) aansluitingen op de aanliggende gebieden. In de afgelopen tijd is door eigenaar en wegbeheerder Zaanstad samen met Rijkswaterstaat verkend wat de mogelijkheden zijn.
Het Oostzijderpark wordt ontsloten vanaf de Heijermansstraat met een nieuwe (volledige) T-aansluiting tussen het Prins Bernhardplein en station Zaandam Kogerveld, voor zowel de auto als de fiets. Ook komt er een nieuwe fietsroute over de Gouw van en naar het sportpark Hoornseveld. De nieuwe wijk wordt ingericht als 30-kilometerzone.
Het afwaarderen van de Prins Bernhardweg tot stadsweg met een maximale snelheid van 70 kilometer per uur en de meer stedelijke inrichting van de weg moeten vervolgens mogelijkheden bieden om aansluitingen op de omliggende gebieden te creëren en het Prins Bernhardplein te ontlasten. Aanvankelijk was de gedachte om een volledige aansluiting op de afgewaardeerde Prins Bernhardweg te creëren naar zowel sportpark Hoornseveld als naar Peldersveld en Poelenburg, maar dat wordt te duur.
'De stromen van en naar Peldersveld en Poelenburg zijn dusdanig groot dat er een ongelijkvloerse oplossing nodig is die ver buiten het beschikbare budget valt (in de orde van grootte van 50 tot 100 miljoen euro). Daarom is gezocht naar haalbare (al dan niet tijdelijke) gelijkvloerse oplossingen. Een volledige ongelijkvloerse aansluiting op termijn wordt hiermee niet onmogelijk gemaakt,' schrijft het college aan de raad in een update van de stand van zaken. 'De financiën blijven hoe dan ook een grote horde.'
Het sportpark Hoornseveld kan gelijkvloers ontsloten worden, net ten oosten van de Gouw en tussen het tankstation en knooppunt Zaandam. Dat plan wordt 'kansrijk' genoemd. De exacte kosten zijn nog niet bekend. Een 'terugvaloptie' is de huidige ontsluiting vanaf de Pascalstraat onder de A7 door, aangevuld met een nieuwe auto/fietsbrug vanuit het Oostzijderpark over de Gouw.
Het nieuwe zwembad moet klaar zijn in 2023 en dan moet ook de ontsluiting op orde zijn. Binnenkort worden er ten behoeve van de bouwwerkzaamheden op sportpark Hoornseveld tijdelijke verkeersmaatregelen op en rondom de Prins Bernhardweg getroffen. Ter hoogte van hectometerpaal 4,3 wordt de maximumsnelheid verlaagd tot 70 kilometer per uur en de maximumsnelheid op de uitvoegstrook gaat naar 50 en 30 kilometer per uur.