Helft nieuwe woningen NH al in de buurt van station

Foto: Google Street View

De helft van de 13.900 nieuw gebouwde huizen in Noord-Holland is in 2019 gebouwd in de buurt van treinstations of van vier grotere busstations. Daarmee is voor het eerst de ambitie gehaald om de helft van alle nieuwbouwwoningen in onze provincie binnen een straal van 1200 meter rondom OV-knooppunten te bouwen.

Dat blijkt uit de ‘Monitor OV-knooppunten 2019/2020 van Noord-Holland. Daaruit komt ook naar voren dat van de totale woningbouwopgave van 187.500 woningen voor de jaren 2020 – 2040 maar liefst 90 procent – circa 170.000 woningen – dichtbij een station gebouwd kan komen. In Zaandam is in het stadshart goed te zien hoe dat eruit ziet; Kogerveld en Zaandijk – Zaanse Schans moeten nog volgen. In Wormerveer moeten nog woningen verrijzen op de plek van de voormalige gasfabriek, die nu in gebruik is als parkeerplaats met daarop de oude brandweerkazerne als gemeentelijk monument.

Cijfers grotendeels uit 2019

‘Het is goed nieuws dat nu al de helft van de nieuwe woningen in de provincie in de buurt van de stations worden gebouwd. Want zo gebruiken we de beschikbare ruimte in het stedelijk gebied optimaal, gaan steeds meer mensen met het OV reizen en sparen we het landelijk gebied,’ aldus Gedeputeerde Cees Loggen. De rapportage is grotendeels gebaseerd op cijfers en ontwikkelingen in 2019, dus nog vóór het uitbreken van de coronapandemie. Daardoor loopt met name het aantal treinreizigers nogal uit de pas mt de werkelijkheid.

Meer arbeidsplaatsen

Het aantal arbeidsplaatsen binnen 1200 meter of op maximaal tien minuten fietsen vanaf een station is over de periode 2012 – 2019 harder gestegen (met dertien procent) dan het aantal inwoners in die gebieden (vijf à zes procent). In de gebieden vlakbij een knooppunt (binnen 300 meter) is het aantal banen en het aantal inwoners bijna even hard gestegen (veertien respectievelijk dertien procent).

Groei aantal treinpassagiers

Het aantal treinreizigers steeg in Noord-Holland in 2019 met vijf procent naar 869.800 in- en uitstappers. Deze groei had vergeleken met 2018 meer verspreid over de stations plaats. Op 47 van de 60 treinstations was minimaal twee procent groei te zien, met vooral meer drukte op stations met veel werkgelegenheid in de omgeving (bijvoorbeeld Amsterdam Zuid), met recreatievoorzieningen in de buurt (zoals Zaandijk Zaanse Schans) of stations waar verschillende functies samenkomen, zoals de combinatie van werken en recreëren bij Amsterdam Bijlmer ArenA.

Minder autobezit

Het autobezit van Noord-Hollanders neemt af naarmate ze dichter bij een station wonen. Het autobezit van inwoners binnen 1200 meter of tien minuten fietsen van een OV-knooppunt ligt tien procent lager dan gemiddeld in Noord-Holland (0,85 auto per huishouden). Wonend binnen 300 meter vanaf een knooppunt ligt het autobezit zelfs een kwart lager. In Noord-Holland zijn alle 60 treinstations en de grotere busstations Haarlem Schalkwijk, Purmerend Tramplein, Amstelveen en Amsterdam Noord aangewezen als OV-knooppunt.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen