Inspraak Saense Onderwonenden Schiphol in de raad

Foto: Flickr / Roberto C.

Met 220.000 vluchten per jaar zijn de Zaanstreek en Kennemerland de regio’s met de hoogste overvliegfrequentie in Nederland. De vluchten van en naar de Polderbaan en de Zwanenburgbaan gaan dag en nacht laag over de dorpen en steden en daarmee is luchtvaart voor velen dé dominante factor in de leefomgeving geworden.

In Zaanstad is Winnie de Wit uit Assendelft de woordvoerder van de Saense Onderwonenden Schiphol, een actieve bewonersorganisatie die zich ten doel stelt de overlast in te dammen en de gezondheid van de inwoners centraal te stellen. Een goede bereikbaarheid is belangrijk voor het land, maar niet ten koste van vervuilde lucht veiligheid. De Wit spreekt er morgenavond over in in de gemeenteraad. Eén van de wensen van de Saense Onderwonenden is dat de eisen die de Wereldgezondheidsorganisatie stelt met betrekking tot de gezondheidsconsequenties de van luchtvaart worden overgenomen.

Normale sector

Ook de GGD Kennermerland die de effecten van het luchtverkeer op de gezondheid en leefbaarheid onderzocht is daar een voorstander van. ‘Behandel de luchtvaart als een normale sector met wettelijke bescherming tegen de negatieve effecten voor alle burgers en bestuur de luchtvaart als een publieke functie, met als doel de positieve en negatieve effecten in balans te houden,’ bevelen de voorstanders van krimp onder meer aan. Ontwikkel grondige kennis van best practices voor hinderbeperking en voorkom dat de luchtvaart woningbouw blijft belemmeren.

Shell-vonnis

De rechterlijke uitspraak van 27 mei over de CO2-uitstoot van Shell heeft de Saense Onderwonenden van nieuwe munitie voorzien. Bedrijven hebben verantwoordelijkheden om klimaatontwrichting tegen te gaan, omdat het een mensenrecht is om tegen deze dreiging beschermd te worden, zo oordeelde de rechter. De winnende advocaat Roger Cox reageerde met de conclusie dat ook andere grote vervuilers met de consequenties zouden krijgen.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen