Amsterdamse metro naar het westen, niet naar het noorden

Foto: Flickr / Harry-nl

Het grote geld dat Den Haag beschikbaar stelt voor OV-projecten in de Randstad gaat niet naar een metroverbinding tussen Amsterdam en Zaanstad, maar naar metrotreinen richting het westen  van de Hoofdstad, naar Schiphol en Hoofddorp. Het demissionaire kabinet steekt er anderhalf miljard euro in.

In totaal wordt 2,5 miljard uit het Nationaal Groeifonds gehaald. Het overige geld geaar naar de verbetering en uitbreiding van het spoor tussen Schiedam en Delft. In beide gevallen is gaat het om de helft van de geschatte investeringssom. De ministers Wopke Hoekstra van Financiën en Bas van ’t Wout van Economische Zaken hebben in totaal 4,1 miljard euro toegekend aan tien projecten die de Nederlandse economie op een duurzame manier moeten versterken. De komende vijf jaar is vanuit het groeifonds 20 miljard euro beschikbaar voor dit soort investeringen.

Veel meer aanvragen

Andere projecten waarvoor het kabinet het groeifonds wil aanspreken draaien om onder meer groene waterstof, kwantumtechnologie en innovaties in het onderwijs en de gezondheidszorg. In deze eerste ronde waren projecten voorgedragen ter waarde van in totaal ruim 25 miljard euro, het overgrote deel vanuit de Rijksoverheid. Dat maar zo’n klein deel in principe is gehonoreerd heeft deels te maken met de strenge meetlat waar de voorstellen langs worden gelegd. Maar ook de kwaliteit van de aanvragen speelt een rol. Veel projecten waren bijvoorbeeld te grootschalig en te complex om aan de voorwaarden te voldoen.

Ambitie en lef

President-directeur van NS Marjan Rintel noemt het geld voor trein en metro ‘een krachtig signaal’ dat getuigt  van ambitie en lef. ‘Hiermee is gekozen voor het openbaar vervoer als oplossing voor grote problemen in de drukste gebieden in Nederland, zoals het bouwen van een miljoen bereikbare woningen en het behalen van de klimaatdoelen. Duurzaam vervoer is daarbij een absolute vereiste. Laat deze investeringen daarom het startschot zijn voor een nieuw kabinet dat werk maakt van structureel geld voor mobiliteit.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen