Parkeervergunning hier geen melkkoe of afschrikmiddel

Foto: Wikimedia / Donald Trung

In tegenstelling tot sommige andere gemeenten gebruikt Zaanstad parkeervergunningen niet om dit jaar tekorten op de begroting te dekken. De prijs steeg hier met 1,4 procent, van 104,14 naar 105,60 euro. Koploper Oldenzaal verdubbelde het tarief, van 40 naar 80 euro. In Utrecht gaat het om bijna een kwart meer: van 354,72 naar 442 euro.

Uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis blijkt dat een inwoner van de Amsterdamse binnenstad negen keer meer betaalt voor een parkeervergunning (567 euro) een Haagse binnenstadsbewoner (64 euro). Met een gemiddelde stijging van 3,3 procent wordt dit jaar de verwachte inflatie fors overstegen. Vooral grote steden willen hun centra autoluw of autovrij maken, maar in andere gemeenten is de achtergrond puur financieel. Utrecht combineert beide argumenten: het uitgangspunt is daar én de leefbaarheid in de binnenstad vergroten én financiële tegenvallers opvangen.

Verlaging parkeerdruk

Veel middelgrote gemeenten gebruiken een betaalde parkeervergunning om de parkeerdruk te verlagen, bijvoorbeeld door forenzen te weren uit woongebieden rondom een station. Van de 123 onderzochte gemeenten met een parkeervergunning zijn er elf die de kosten met tien procent of meer verhogen. In 52 gemeenten wijzigen de tarieven voor een parkeervergunning dit jaar niet en in 49 blijft de stijging beperkt tot minder dan drie procent.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen