Erasmus Universiteit geeft winkeliers Heiligeweg Krommenie steuntje in de rug

Foto: Facebook / In Krommenie winkelen

Zo’n beetje op de dag dat vorige week in Krommenie werd begonnen met de uitbreiding van de blauwe zone, plofte er bij de gemeente een filmpje van de Erasmus Universiteit Rotterdam in de digitale brievenbus met een uitleg waarom ongereguleerd parkeren in winkelgebieden niet werkt.

‘We weten dat het thema parkeren heel gevoelig en vol emotie kan zijn voor veel mensen. Vaak worden debatten over parkeren met de leden van de gemeenteraad, met bewoners, met winkeliers of andere partijen gedomineerd door emoties. Deze emotie leidt vervolgens tot verkeerde beslissingen die een negatieve impact kunnen hebben op de ontwikkeling van uw stad,’ staat in de begeleidende brief.

‘Om de emotionele lading in de discussie rond parkeren te verminderen, hebben we als Erasmus Universiteit Rotterdam besloten om een korte animatie te maken over parkeerbeleid. De bedoeling van deze animatie is de basisprincipes van parkeerbeleid uit te leggen in twee minuten.

‘Niet meer klanten, alleen meer auto’s’

De boodschap van de video: gratis parkeren leidt niet tot meer klanten voor winkeliers, maar alleen tot meer auto’s. Omdat klanten die anders met de fiets of het openbaar vervoer waren gekomen de auto auto pakken. En de impliciete opdracht: voorkom zoekverkeer door mensen die een gratis parkeerplekje willen bemachtigen. Betaald parkeren is beter om binnensteden en winkelgebieden aantrekkelijk en bereikbaar te houden.

Instemming

Het is een visie die in Krommenie met enige instemming ontvangen zal worden. De blauwe zone – waar met een schijf maximaal twee uur gratis geparkeerd mag worden – is daar uitgebreid met het Kerkplein en het stuk Zuiderhoofdstraat tussen de Padlaan en de Nicolaaskerk. Maar op de Heiligeweg blijft vrij parkeren toegestaan en dat zint de daar gevestigde ondernemers niet: zij zien klanten onverrichterzake de straat weer uitrijden omdat ze geen plekje voor de auto hebben kunnen vinden.

Doorstroming

Een blauwe zone zorgt voor doorstroming omdat langparkeerders er niets te zoeken hebben en is een tussenweg tussen gratis en betaald parkeren. Bezoekers zijn er geen extra geld voor kwijt, maar weten van tevoren dat ze maar een beperkte tijd een plek kunnen innemen.

 

Reacties