Posters moeten ook hier wijzen op belang statiegeld op blikjes

Foto: Statiegeldalliantie

Rosa, de PvdA, D66 en GroenLinks willen dat Zaanstad zich aansluit bij de campagne Yes We Can! van de Statiegeldalliantie, die een snelle invoering van statiegeld op blikjes promoot. Zaanstad sloot zich in 2018 bij de alliantie met inmiddels 1109 leden aan.

Als onze gemeente achter de campagne gaat staan komt ze in het bezit van beeldmateriaal om het onderwerp breed onder de aandacht te brengen en dat is geen overbodige luxe in een gemeente waar de vervuiling door onder andere blikjes eerder toe- dan afneemt. De Statiegeldalliantie vraagt de Nederlandse en Belgische regeringen sinds 2017 om de invoering van statiegeld op kleine plastic flesjes en blikjes. Wat dat eerste betreft is de zaal rond: vanaf 1 juli kennen die flesjes een retouropslag van vijftien cent. Met de blikjes wordt echter nog getreuzeld.

Een voorbeeld. Wat zou de achtergrond van ‘onze’ poster moeten zijn?

Met het kleurrijke Yes We Can!-blikje wordt een ‘thumbs up’ gegeven voor een snelle invoering van statiegeld. De achtergrond van het beeld is uniek voor elke gemeente, bedrijf en organisatie die meedoet. Dit toont hoe divers de partijen zijn die zich achter de oproep voor statiegeld scharen. De oproep wordt zowel offline in de publieke ruimte als online op sociale media verspreid met de hashtag #StatiegeldYesWeCan. Tellingen door Rijkswaterstaat tonen aan dat het aantal blikjes in de natuur niet daalt, maar sterk stijgt met 19 procent. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven verklaarde in het Algemeen Dagblad dat om die reden overwogen kan worden om de beslissing begin dit jaar al te nemen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen