College Zaanstad bereid om ruim 1,3 miljoen euro extra in vervanging Zaanbrug te steken

Foto: Wikimedia

Het college van Zaanstad is bereid 1.308.250 euro extra in een nieuwe Zaanbrug te steken om te voorkomen dat het project dat in de steigers staat wordt afgeblazen en er in de toekomst een veelvoud van de nu voorziene investeringen nodig is omdat de provincie er dan geen, of minder geld in investeert.

De brug tussen Wormerveer en Wormer is versleten en zal hoe dan ook binnen tien jaar vervangen moeten worden, aldus het college. Dat is belangrijk voor het programma ‘Vaart in de Zaan’, dat de waterweg moet opwaarderen zodat meer vrachtschepen kunnen worden ingezet en het wegvervoer beperkt. Daarbij horen ook de vernieuwing en verbreding van de Wilhelminasluis in Zaandam en de aanpassing van de Wilhelmina-, Beatrix- en Zaanbrug om de doorgang van grotere schepen mogelijk te maken.

Rijkssubsidie

De provincie Noord-Holland heeft als eigenaar van de Wilhelminasluis van het ministerie van Infrastructuur en Milieu subsidie ontvangen voor het – eveneens in het slop geraakte – sluisproject met als voorwaarde dat de drie bruggen worden aangepakt. Zou de vernieuwing van de Zaanbrug niet doorgaan, dan heeft dat dus ook op andere vlakken verstrekkende financiële gevolgen. Zo’n 9,6 miljoen euro voor de vernieuwing van de Zaanbrug, die nu wordt geschat op 22.770.000 euro, komt uit Haarlem.

Zaanstad hecht daarnaast veel waarde aan een snelle, definitieve herinrichting van de Ned Benedictweg (N514), die daarna van de provincie wordt overgenomen. De weg moet zo worden ingericht dat bedrijventerreinen Noorderveld/Molletjesveer beter ontsloten wordt en ook een aantal grote woningbouwlocaties, waaronder het Noordeinde en Brokking in Wormerveer en de Poort van Wormer aan de overkant van de Zaan. De provincie investeert daar 1.120.000 euro in, maar wanneer de brug van tafel is staat ook dat project op losse schroeven, omdat het een integraal onderdeel van het verhaal geworden is.

Wormerland

De Zaanbrug is eigendom van Wormerland en Zaanstad en dat maakt beide gemeenten verantwoordelijk. Het kleine Wormerland heeft zich nog niet definitief uitgesproken over het nieuwe prijskaartje, maar hikt wel tegen de extra kosten aan. De gemeente lijkt er op aan te sturen de kosten-te-beperken door onder meer de nieuwe brug te verlagen, hoewel dat ten koste zou gaan van de doorstroming op de weg omdat de brug dan vaker open moet. Het college in Zaanstad is daar geen voorstander van, maar de gemeenteraad heeft uiteindelijk het laatste woord.

Het beperken van de hoogte van de nieuwe Zaanbrug tot 2,5 meter levert een besparing van 100.000 euro op; de keuze voor een hydraulisch bewegingswerk 900.000 euro.

Juridische strijd

Wie op grond van de bestuursovereenkomst over de Zaanbrug voor de extra kosten opdraait als de plannen ongewijzigd worden uitgevoerd, is momenteel een twistpunt tussen de beide gemeenten en de provincie. Het levert in het B&W-besluit van Zaanstad een prachtige alinea op die verder geen uitleg behoeft: ‘De juristen van de drie Partijen concluderen dat zij allen een andere uitleg geven aan de bepalingen in de Overeenkomst voor zover deze handelen over de kostenoverschrijding. Wel zijn de adviseurs het met elkaar eens dat de Overeenkomst zodanig onduidelijk is dat deze voor meerdere interpretaties vatbaar is.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen