Slim Melden een blijvertje ondanks niet goed werkende apps

Een voorbeeld van een deel van gemeentekaart met meldingen.
Een voorbeeld van een deel van gemeentekaart met meldingen.
Foto: Gemeente Zaanstad

Met Slim Melden hebben inwoners en bedrijven sinds 1 juni voig jaar een handige mogelijkheid erbij gekregen om een knelpunt over de openbare ruimte op een kaart digitaal te melden. Dat werkt over het algemeen naar behoren, al zitten er nog wel de nodige haken en ogen aan.

Een belangrijke verbetering van Slim melden is dat meldingen gedaan kunnen worden op een kaart van Zaanstad. Doordat de melding zichtbaar blijft op de kaart, is ook voor anderen zichtbaar dat op die locatie al iets is gemeld. Voor de melder is het prettig om te zien dat hetgeen hij wil laten weten, al is opgemerkt. Bovendien worden dubbele meldingen en een extra administratieve last voor de organisatie hiermee voorkomen. Een ander groot voordeel van het werken met een kaart is dat de exacte locatie van de meldingen bekend is. Dit maakt het mogelijk om door een analyse van kaartbeelden trends te zien in de meldingen die bij de gemeente worden gedaan.

App-makers vallen tegen

Een jaarlijkse analyse van de meldingen maakt het mogelijk om daar proactief op in te spelen. Deze analyse staat gepland voor eind 2020.  Voor Slim Melden kunnen meldingen worden gedaan op de gemeentelijke website met specifieke te downloaden apps. ‘De ervaringen met de website die zich aanpast aan het gebruikte apparaat (laptop, iPad, telefoon), zijn goed te noemen. Een goede en stabiele basis is gelegd en dit wordt continu verbeterd. De focus ligt hierbij op gebruiksvriendelijkheid voor de melder. De applicaties die kunnen worden gedownload worden ontwikkeld door andere partijen. De ervaringen hiermee zijn teleurstellend,’ schrijft het dagelijks bestuur. Dat constateert het volgende:

  • De werking van de apps is erg afhankelijk van het type toestel. Voor verschillende merken en types toestellen is het lastig een goed werkende app te ontwikkelen. Partijen die deze ontwikkeling op zich hebben genomen zijn daar tot nu toe nog niet in geslaagd.
  • De verantwoordelijkheid voor werkende apps is bij de gemeente komen te liggen, terwijl de gemeente daar niet op kan sturen. Kortgeleden hebben de appstores voor IOS en Android hun voorwaarden aangepast. Hiermee moet de naam van de gemeente als ‘uitgever’ van de app worden vermeld. Verwacht kan worden dat ontevreden gebruikers zich daarmee tot de gemeente gaan wenden in plaats van tot de ontwikkelaar. Maar Zaanstad ontbeert de kennis en kunde om hen op weg te helpen.
  • Mensen die gebruikmaken van Slim Melden zijn vooral incidentele melders. In de praktijk blijkt dat vooral via zoekmachines zoals Google wordt gezocht naar de plek waar men een melding kan doen en daardoor belandt men op de gemeentelijke website. Het grote voordeel daarvan is dat privacygevoelige meldingen, zoals overlastmeldingen, niet op Slim Melden zichtbaar zijn. Bij het gebruik van de app is er een groter risico dat deze meldingen tóch via de geografische kaart worden gedaan en daar zichtbaar blijven voor iedereen.

Het college heeft nu besloten om door te gaan met Slim Melden, maar tegelijkertijd afscheid te nemen van de twee afzonderlijke apps: ‘Daarmee behouden we het extra gebruikersgemak om op de kaart de melding weer te geven, plus de extra gebruiksmogelijkheid van de analyse van de meldingen.’ Sinds de invoering van Slim Melden op 1 juni vorig jaar werden er 22.500 meldingen gedaan. Sinds november vorig jaar is het aantal meldingen via het telefoonnummer van de gemeente afgenomen tot gemiddeld 410 klantcontacten per maand. De ambtenaren daar wijzen inwoners actief op het bestaan van Slim Melden.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen