Kerkbuurt in Oostzaan ‘lijkt te zijn ontworpen door Salvador Dalí’

Foto: Gemeente Oostzaan

Een intrigerend bericht van Hart van Nederland: een weg in Oostzaan ‘lijkt te zijn ontworpen door de kunstenaar Salvador Dalí’. Het blijkt te gaan om de Kerkbuurt.

Daar wordt door automobilisten te hard gereden er waren ingrepen nodig om de veiligheid te vergroten. De Fietsersbond Zaanstreek raadde het plaatsen van fietssluisjes af. Dat zijn smalle doorsteekjes op de rijbaan die van de fietsstroken worden gescheiden door een verhoging met paaltjes. Elk obstakel op de weg is immers een potentieel gevaar voor alle verkeersdeelnemers.

In 2012 kwam de bond al met een aantal aanbevelingen voor het dorp:

  • Maak een inventarisatie van nodige parkeerplaatsen, en schaf de onnodige af
  • Realiseer principes van duurzaam veilig (geen te groot snelheidsverschil in snelheid tussen de verschillende weggebruikers)
  • Wees niet bang waar nodig dertig kilometerzones in te richten
  • Verbreed het wegbeeld waar nodig en versmal optisch de weg waar speciale aandacht moet zijn
  • Maak optisch voldoende duidelijk waar ruimte is en moet zijn voor fietsers
  • Breng waar nodig fietsstroken en geen fietssuggestiestroken aan en sta parkeren op fietsstroken dus niet toe
  • Halveer het aantal verkeersborden

De Fietsersbond adviseerde een egaal rood asfaltdek, omdat die kleur geassocieerd wordt met de beschikbaarheid voor fietsers. Dus in feite een inrichting als fietsstraat, maar zonder die expliciete aanduiding door middel van verkeersborden.

De Kerkbuurt kreeg wel een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, maar daar bleek ruim 80 procent van de automobilisten zich niet aan te houden. Bewoners en de gemeente steden daarop een pakket met snelheidsremmende maatregelen samen, waaronder een aantal optische wegversmallingen tussen de J.Corneliszstraat en de Twiskeweg. Daar zijn de rode fietsstroken verbreed om de fietser extra ruimte te geven en verder zijn alle kruispunten uitgebreid met een rood vlak.

Het resultaat roept dan wellicht associaties op het het werk van de Spaanse schilder, maar daar was het de Oostzaners niet om te doen. Zij hopen dat met de nieuwe inrichting weggebruikers zich wel aan de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur zullen houden en dat de smalle straat veiliger wordt voor fietsers. Bovendien is een permanente snelheidscontrole toegestaan wanneer de inrichting van een weg past bij de toegestane maximale snelheid.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen