GroenLinks wil van het college antwoorden op een serie vragen over de weg-die-er-nooit-kwam: de zogenoemde weg binnendoor in Westerkoog. In hoeverre
is die weg nog steeds een optie ?
Voor de verkeersafwikkeling in Westerkoog na de 24-uurs openstelling van busbrug De Binding wordt door de gemeente tot verdriet van veel bewoners ingezet op een aangepaste inrichting van de rondweg, de Wildeman en de Glazenmaker.
Veel bewoners vrezen voor de veiligheid van fietsers en voetgangers op de weg waar een adviessnelheid van 30 kilometer per uur gaat gelden, maar waar de maximumsnelheid 50 blijft. Dus blijft steeds de ‘weg binnendoor’ opduiken, de Westerkoogweg die de eerste bewoners in de jaren 70 in het vooruitzicht was gesteld en waar ze bij de koop van hun woning zelfs aan meebetaalden.
Vragen
GL-raadslid Hildr Vogelesang wil nu van het college weten in hoeverre deze weg onderwerp van onderzoek is geweest voor het college, of er ooit met de Prinsenstichting - die nu in gebouwen bovenop het tracé zit - over is gesproken, of bekend is hoeveel geld de aanleg van de weg ongeveer zou kosten, in hoeverre het college een juridische verplichting voelt om de weg binnendoor alsnog te realiseren om de belofte aan een eerste bewoners na te komen en in hoeverre de basisscholen naast de boogde weg dit (on)mogelijk maken.
GroenLinks wil ook graag horen onder welke voorwaarden het college alsnog naar de aanleg van de Westerkoogweg zou willen kijken. Daarnaast is de fractie benieuwd of er nog maatregelen worden voorbereid om geluidshinder op de Wildeman en Glazenmaker te voorkomen na de volledige opening van de busbrug en naar welke kosten er nog aan zitten te komen voor het verkeersveilig maken van de rondweg.