Verkeersveilig en Gezond Westerkoog op de barricades

Foto: Google Street View

De Stichting Verkeersveilig en Gezond Westerkoog maakt gehakt van de stelling van de gemeente dat er een voorlopig plan voor de rondweg in Westerkoog is gekomen in overleg met de bewoners. In de uitnodigingen voor twee inloopavonden is volgens de stichting ‘nagenoeg niets overgenomen van de wensen van de bewoners’. Die avonden zijn inmiddels achter de rug en de gemeente gaat nu aan de slag met de reacties die ze hebben opgeleverd.

Zo willen de wijkbewoners een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur en niet slechts een adviessnelheid, zijn ze het er niet mee eens dat ze niet mochten meepraten over het openstellen van de busbrug, worden veilige fietsvoorzieningen als onmogelijk beschouwd en is volgens hen nooit gesproken over een eerlijke verdeling van het verkeer over De Wildeman en De Glazenmaker. ‘Het enige waar iedereen blij mee was: er komt een rotonde bij de Total,’ aldus een flyer van de stichting. Die roept bewoners op om eens over een aantal zaken na te denken:

  • Hoe lang duurt het voordat ook vrachtverkeer over de busbrug mag?
  • Zullen bewoners die verderaf van de rondweg wonen geen last hebben van dit plan?
  • Het verkeer op de rondweg heeft voorrang, en dat in een woonwijk;
  • Het wordt lastig zo niet onmogelijk om, vooral tijdens de spits, op de rondweg to komen.
  • Kan die weg met 35 zijwegen überhaupt wel veilig worden?
  • Over acht jaar zit de rondweg volgens onderzoek in opdracht van de gemeente qua verkeersintensiteit vol – wat gebeurt er daarna?
  • Wat blijft er over van de woonwijk qua leefbaarheid en veiligheid?
  • Een ingetekende op- en afrit bij de A8 van en naar Assendelft geeft nog meer sluipverkeer;
  • Wat zou u doen als u vanuit Westerwatering, waar nog steeds veel nieuwe woningen bij komen, veertien stoplichten kunt ontwijken als u via Westerkoog ook naar het noorden of de A8 kunt?

De plannen van de gemeente zijn niet toekomstbestendig, zo luidt de stelling. De enige oplossing voor doorgaand verkeer ten westen van de spoorlijn is een ondertunnelde dan wel verdiepte weg binnendoor, die begint voorbij de rotonde richting Westzaan. ‘Daarnaast moet er een ondertunneling komen tussen de Vincent van Goghweg en de Houtveldweg. Ons advies aan de gemeente: ga nu sparen voor een toekomstbestendige verkeersafwikkeling aan de westkant van de spoorlijn.’ De Stichting Verkeersveilig en Gezond Westerkoog wil geen doorgaand verkeer in de wijk en zegt alle (juridische) mogelijkheden te zullen benutten om dit tegen te houden.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen