Ombudsteam PvdA Zaanstreek vorig jaar druk met 23 dossiers

27 aug 2020, 13:13 Actueel
screenshot 20200827 130928
PxHere / CC0 Publiek Domein

Het Ombudsteam van de Partij van de Arbeid Zaanstreek heeft vorig jaar 23 uiteenlopende, meestal complexe, hulpvragen behandeld die ontstonden door conflicten met de (semi)overheid. Vooral huisvestingsproblemen en dan met name (dreigende) dakloosheid zijn hoofdpijndossiers door het grote woningtekort.

'Daarnaast worden we geconfronteerd met burgers die zich niet gehoord voelen, die klagen over de communicatie met de gemeente en die zich gedwongen voelen juridisch de strijd aan te binden,' schrijft het team in het jaarverslag over 2019, inmiddels alweer het achtste. 'Als Ombudsteam pleiten wij voor meer maatwerk en het centraal stellen van de burger in plaats van de regelgeving.' Een meer empathische benadering van burgers met problemen en meer nazorg zou ook wenselijk zijn.

screenshot 20200827 130121

De zoektochten naar oplossingen verlopen moeizaam, maar de PvdA'ers stellen met hun aanpak werkelijk een verschil te kunnen maken. Mensen met hulpvragen wordt niet naar hun politieke voorkeur gevraagd: iedereen is welkom. Zo was het Ombudsteam vorig jaar - tevergeefs - betrokken bij de strijd van ondernemer Bas Kurdi van restaurant en partycentrum Orina aan het Kuilpad in Zaandam tegen het intrekken van zijn vergunning . Ook werd hulp ingeroepen bij het opstellen van een sociaal plan voor de bewoners van een te slopen wijk in Krommenie. Sinds 2017 heeft het team de afspraak met de sector Frontlijn van de gemeente dat die - met toestemming van de hulpvrager - geïnformeerd wordt over ieder probleem waarbij een Sociaal Wijkteam en/of een Jeugdteam betrokken is.

Contact herstellen

Als de afdeling Vangnet

bij een casus betrokken is, wordt ook aan hen de informatie doorgestuurd als de betrokkene daarmee instemt. Bij vier casussen was dat afgelopen jaar het geval en was de hulpvrager vastgelopen bij het Sociaal Wijkteam. Het ging daarbij over een persoonsgebonden budget, een schrijnende woonsituatie, een spoedaanvraag voor een traplift en over veiligheid. In het streven naar oplossingen blijft de insteek om burgers terug te leiden naar het Sociaal Wijkteam en om daarmee zo nodig het contact te herstellen.

screenshot 20200827 124553

Slechts in drie casussen is het voldoende geweest om de burger in een éénmalig contact op de goede weg naar een oplossing te zetten, te helpen of voldoende te informeren, aldus het jaarverslag. 'Ook nu weer constateren we dat luisteren naar het hele verhaal achter de hulpvraag erg belangrijk is. Vaak blijkt het probleem complexer dan aanvankelijk wordt gemeld. Een oplossing is lang niet altijd voorhanden. Wel kunnen we stellen dat wij positief hebben kunnen samenwerken met verschillende Sociale Wijkteams. Zorgelijk is het ook nu weer dat oud-hulpvragers opnieuw in de problemen komen of blijven. Ook hier proberen wij de hulpvragers terug te leiden naar het Sociaal Wijkteam. We zouden dan ook de SWT’s willen adviseren om meer zorg te besteden aan nazorg.'

Eén casemanager

'In de krant lezen we regelmatig dat burgers in de clinch liggen met de gemeente, zich niet gehoord voelen, over de communicatie klagen of juridisch de strijd moeten aanbinden. Wij moeten helaas melden dat wij bij een aantal van onze casussen dit ook moeten constateren,' is ook te lezen. 'Een echt luisterend oor' dat probeert maatwerkoplossingen te bedenken die aansluiten bij de problemen van de inwoner wordt door het team gemist wanneer het fout is gegaan. 'Bij echt complexe meervoudige problematiek zou het ook heel fijn werken als hiervoor één aanspreekpunt zou zijn, een casemanager die de helicopterview kan houden.'

screenshot 20200827 125833

Coronazorgen

Het Ombudsteam houdt het hart vast voor hetgeen nog komen gaat in de nasleep van de coronacrisis. 'Het team heeft zorgen over de impact van deze crisis op de meest kwetsbaren in de Zaanstreek en ook op het werk en aanbod van casussen de komende maanden. De keuzes die we maken om uit deze crisis te komen zijn bepalend voor onze toekomst. Wat ons betreft worden daarbij de meest kwetsbaren ontzien.'