Inspectie: Dorpsakker in Assendelft ‘zeer zwakke’ school

Foto: Google Street View

De onderwijsinspectie heeft het collegevan B & W per brief laten weten dat de kwaliteit van het onderwijs op de openbare basisschool de Dorpsakker aan de Brandakkerstraat in Assendelft als ‘zeer zwak’ is beoordeeld. De school blijft voorlopig onder verscherpt toezicht staan.

De school had al drie jaar op rij onvoldoende resultaten op de centrale eindtoets en dat was een reden voor de inspectie om in november vorig jaar een onderzoek te doen. Een school met dergelijke resultaten is in principe ‘onvoldoende’, maar als er dan door de inspectie nóg een tekortkoming wordt gevonden krijgt een school het predicaat ‘zeer zwak’. Volgens het college – dat geen rol speelt in de kwaliteit van het basisonderwijs maar wel in gesprek ging met het schoolbestuur – was het College van Bestuur van scholenkoepel Zaan Primair verrast door het oordeel. ‘De school ontwikkelt zich goed en heeft veel aandacht voor kwetsbare kinderen. Kinderen die een grote behoefte hebben aan structuur, veiligheid en rust, worden regelmatig verwezen naar deze school,’ zo schrijft Onderwijswethouder Natasja Groothuismink aan de raad.

Plan van aanpak

‘Daarnaast geven de tevredenheidsonderzoeken onder de ouders, leerlingen en medewerkers aan dat de school een prima ontwikkeling doormaakt. Dit alles neemt niet weg, dat het bestuur kritisch naar de kwaliteit van de school zal blijven kijken en werkt aan een scherpe analyse om te komen tot een plan dat leidt tot duurzame verbeteringen in de school. Inhoudelijk toezicht is een taak van het Rijk die wordt uitgevoerd door de Inspectie van het Onderwijs. De school zelf zorgt voor een gedegen plan van aanpak en legt verantwoording af aan het College van Bestuur. Dat legt weer verantwoording af aan de Raad van Toezicht van Zaan Primair.’

Vinger aan de pols

Afgesproken is dat de wethouder zich na de zomervakantie periodiek zal laten informeren over het verbetertraject van De Dorpsakker. In een Samenvattend rapport voor ouders schrijft de onderwijsinspectie dat een school ‘zeer zwak’ is als de leerresultaten van de leerlingen onvoldoende zijn en de kwaliteit van het onderwijsproces en/of de veiligheid op onderdelen onvoldoende is. ‘Het kan ook zijn dat we om verschillende redenen de leerresultaten niet goed kunnen beoordelen. Wanneer dat zo is en er vervolgens sprake is van
onvoldoende onderdelen van de kwaliteit van het onderwijs en/of veiligheid spreken we ook van een zeer zwakke school. Dat betekent niet dat alles op de school misgaat of slecht is geregeld,’ aldus die brief.

Resultaten verbeteren

Concreet moet De Dorpsakker de resultaten van de leerlingen verhogen, want die zijn in vergelijking met scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie te laag. Ook moet de wijze waarop de ontwikkeling van de leerlingen wordt geanalyseerd en geëvalueerd verbeteren, zodat de oorzaken van eventueel achterblijvende resultaten duidelijk worden. De
leerkrachten moeten in de klas hun handelen meer op de behoeften van de leerlingen afstemmen en de kwaliteit van de uitleg moet verbeteren. ‘Hierdoor wordt de taakgerichtheid en betrokkenheid van de leerlingen vergroot, omdat duidelijker is waaraan de school moet werken. De leertijd wordt dan efficiënter benut.’

Evaluaties gelijktrekken

De school heeft volgens de inspectie onvoldoende boven tafel gekregen wat de belangrijkste aandachtspunten zijn om de onderwijskwaliteit te verbeteren. De leerkrachten evalueren de geboden ondersteuning aan zorgleerlingen op verschillende manieren. ‘Een heldere, eenduidige wijze van evalueren maakt duidelijk of de geboden ondersteuning voldoende effect heeft of wellicht bijgesteld dient te worden.’ Maar er is ook lof: ‘Op De Dorpsakker wordt lesgegeven in een prettig, ondersteunend klimaat. Er is veel aandacht voor sociale vaardigheden en het gedrag op school en op het schoolplein. Ook heeft de school een doordacht aanbod in de klusklas.’ Het kwaliteitsonderzoek is hier te lezen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen