CDA wil naadje van de kous weten over schrappen bushalte Hotels Vijfhoek

Foto: Wikimedia

Het CDA wil weten wat het college ervan vindt dat met name ouderen, ‘deze toch al kwetsbare groep medemensen, die vaak alleen nog mobiel zijn dankzij het OV’, ‘aan de kant worden gezet’ voor een minuut reistijdwinst door het opheffen van de bushalte bij het crematorium in Zaandam.

De bushalte Hotels Vijfhoek aan de Wibautstraat, die ook het crematorium, het uitvaartcentrum en de begraafplaats bedient, wordt door Connexxion uit de dienstregeling geschrapt nu aan de zuidkant van de Thorbeckeweg een doorsteek van de busbaan naar busstation de Vlinder is gemaakt. Deze verandering van de route moet de bussen van de lijnen 391, 392 en 398 en nachtlijn N92 sneller en betrouwbaarder maken dan de huidige over de Noorder IJ en Zeedijk. Het alternatief voor Hotels Vijfhoek is de halte de Vijfhoek. Deze ligt volgens Connexxion op 350 meter afstand ‘en is slechts vier minuten lopen’.

9200 reizigers per dag

Het vervallen van de halte Hotels Vijfhoek levert voor 9200 reizigers per dag een minuut reistijdwinst op, per dag in totaal 153 uur. Dat zijn uren die Connexxion kan besparen op chauffeurs en dus pure winst voor het busbedrijf. Het CDA in Zaanstad kijkt echter naar de reiziger en constateert dat de tijdwinst voor de concessiehouder voor het openbaar vervoer in de regio voor reizigers irrelevant is, ‘immers niemand wint meer dan een minuut per rit’.

De fractie wil nu een aantal zaken weten, mede gezien het feit dat de Vervoerregio Amsterdam Connexxion twee jaar langer het vervoer wil laten verzorgen in de Zaanstreek. De concessie loopt eigenlijk in december 2018 af. Connexxion heeft al een vervoersvoorstel gedaan voor de jaren 2019 en 2020 en de Adviescommissie Zaanstreek is het daarmee eens. Die verwacht vooral veel van de beloofde elektrische bussen. De kwesties waar het CDA nu opheldering over wil zijn:

  • Onduidelijk is wie feitelijk de concessieverlener is (Zaanstreek, Zaanstad, VVA,…?), ofwel wie is formeel opdrachtgever van de concessiehouder Connexxion?
  • Is de verlenging van de concessie OV Zaanstreek met twee jaar een feit, of moet deze nog worden bekrachtigd?
  • Welke afwegingsruimte heeft de concessiehouder om bushaltes te schrappen, welke afspraken staan hierover in de concessieovereenkomst? Voldoet Connexxion hier in dit geval aan?
  • Welke mogelijkheden heeft de concessieverlener om wijzigingen in de dienstregeling tegen te gaan, dan wel zelf voor te stellen?
  • Het is onduidelijk of het college van Zaanstad formeel bezwaar geuit heeft tegen het schrappen van de betreffende bushalte, of dat het slechts om een verzoek tot heroverweging gaat.
  • Het college heeft begrip voor de afweging om betreffende halte te schrappen. Houdt dat in dat het college begrip heeft voor de afweging een minuut reistijdwinst per reiziger versus het belang van (kwetsbare) reizigers die gebruik willen/moeten maken van deze bushalte?
  • Wat is het college van plan als Connexxion het schrappen van betreffende bushalte doorzet, of met een sterk verslechterd (bijvoorbeeld langer dan een half uur wachttijd) reisaanbod voor deze halte komt?
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen