Vanaf 10 december nieuwe dienstregelingen treinen en bussen

Foto: Wikimedia

De nieuwe dienstregeling van de NS die op 10 december ingaat maakt dat de intercity’s Amsterdam – Zaandam –  Alkmaar van een kwartierdienst (elke 15 minuten een trein) overgaan in een 10/20 minutendienst. De treinen gaan dus minder mooi over het uur verdeeld rijden.

Ook de tijden waarop de sprinters rijden zullen veranderen. Omdat bussen aansluiten op treinen, zijn eveneens kleine aanpassingen van de busdienstregeling nodig. Voor mensen die op of na 10 december per trein naar het buitenland willen reizen, is nu al boeken lastig omdat de nieuwe jaardienstregelingen van de verschillende treinvervoerders nog niet allemaal bekend zijn.

Late kwartierdienst Zaanlijn gehandhaafd

Na overleg met reizigersvereniging Rover heeft de spoorwegmaatschappij het einde van de Sprinter-kwartierdienst op de Zaanlijn niet met een uur vervroegd, zoals het plan was.

Dat de kwartierdienst van de intercity’s van Amsterdam naar Zaandam vervalt is een gevolg van de introductie van een tienminutendienst op de drukke route Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. De treinen uit Zaandam moeten daarop aansluiten. Sinds vorige week wordt veertien woensdagen op rij proefgedraaid met het zogenoemde spoorboekloos reizen tussen Amsterdam, Utrecht (zes keer per uur Amsterdam CS – Amstel – Utrecht en vier keer per uur Schiphol – Amsterdam Zuid – Bijlmer – Utrecht) en Eindhoven (zes van deze treinen gaan door naar het zuiden via Eindhoven en vier gaan naar Nijmegen). Het moet over de hele dag zo’n vijftien procent meer zitplaatsen opleveren op, volgens NS-topman Roger van Boxtel ‘misschien wel de drukste lijn van Nederland’.

Connexxion

Wat de busdiensten van Connexxion betreft is in het kader van de ZaanIJtangent een doorsteek van de busbaan aan de zuidkant van de Thorbeckeweg naar busstation de Vlinder gemaakt. De bussen van de lijnen 391, 392 en 398 zijn hierdoor op dit traject een minuut sneller, maar stoppen niet langer bij de halte Hotels Vijfhoek. Per dag reizen 9200 mensen met de betreffende bussen.

Het college van Zaanstad begrijpt dat Connexxion de reistijd graag wil verkorten, maar ‘hecht ook groot belang’ aan de bereikbaarheid van de hotels, het bedrijventerrein, de begraafplaats en het crematorium die door de halte Hotels Vijfhoek bediend worden. B&W gaan daarom Connexxion vragen om bij een van deze buslijnen die tussenstop toch in de route op te nemen.

Verlenging concessie

De Vervoerregio Amsterdam wil Connexxion twee jaar langer het vervoer laten verzorgen in de Zaanstreek. De concessie loopt eigenlijk in december 2018 af. Connexxion heeft al een vervoersvoorstel gedaan voor de jaren 2019 en 2020 en de Adviescommissie Zaanstreek is het daarmee eens. Die verwacht veel van de beloofde elektrische bussen.

De belangrijkste punten om de concessie (vroegtijdig) te verlengen zijn:

  • Het verlengen van de huidige concessie levert exploitatievoordeel op
  • De dienstregeling van de Noord-Zuidlijn start in juli 2018. Daarbij is het niet wenselijk de concessie te wijzigen
  • Partijen in de Vervoerregio Amsterdam zijn tevreden met de dienstregeling en dienstverlening van Connexxion
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen