Fietsersbond wil auto’s ook in de ochtend van de Beatrixbrug weren

Foto: Pixabay

De Beatrixbrug zou niet alleen tussen 12:00 en 18:00 uur (en op donderdag tot 21:00 uur) afgesloten moeten zijn voor gemotoriseerd verkeer, maar ook in de ochtenduren. Dat stelt de Fietsersbond afdeling Zaanstreek

De situatie op de Westzijde is sinds de gedeeltelijke afsluiting sterk verbeterd, vindt de belangengroep: het vele sluipverkeer van oost naar west is verdwenen. Het winkelen is daardoor ontspannender geworden en de lucht is schoner. Fietsen is veiliger en het wordt aantrekkelijk om de auto te laten staan. ‘Tot 2006 was de Beatrixbrug ook ’s ochtends tijdens de winkeluren gesloten. Het is voor het centrum van Zaandam een forse vooruitgang als de afsluiting voor gemotoriseerd verkeer van de Beatrixbrug en de Czaar Peterstraat ook geldt voor de winkeltijden in de ochtend’, aldus de bond.

De afdeling Zaanstreek heeft de politiek in onze gemeente een aantal uitgangspunten, algemene maatregelen en knelpunten voorgelegd die als handleiding zouden moeten dienen bij fietsbeleid in de lokale verkiezingsprogramma’s. Volgend jaar kiezen we een nieuw gemeentebestuur.

Als uitgangspunten benoemt de bond:

  • De gemeente zet in op groei van het fietsgebruik en gebruikt daarvoor stimulerende maatregelen en neemt belemmeringen weg, zodat een schaalsprong in het fietsbeleid mogelijk wordt;
  • De gemeente betrekt de fiets niet alleen bij het verkeersbeleid, maar ook bij het klimaatbeleid, actieplannen voor betere luchtkwaliteit en maatregelen tegen overgewicht en bewegingsarmoede. Bij plannen op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling wordt uitgegaan van de fiets.

Als knelpunten ziet de lokale afdeling:

  • De tunnel Koog Bloemwijk bij station Koog aan de Zaan behoeft verbetering;
  • De oversteek over de Provincialeweg bij het Vlietsend eveneens;
  • Het kruispunt Guisweg / Wezelstraat moet worden aangepakt;
  • In de spits is de Hempont een knelpunt. Overleg tussen de gemeente Zaanstad en de gemeente Amsterdam om een extra fietspont in de spits in te zetten, is dringend gewenst.

Voorgestelde algemene maatregelen zijn:

  • Fietspaden kunnen altijd geasfalteerd worden, ook als er leidingen en kabels onder liggen. Deze liggen beter beschermd dan onder tegels en bij calamiteiten met de leidingen is het mogelijk geworden het asfalt snel weg te snijden. Asfalt of beton vergroot het comfort en maakt fietsen dus aantrekkelijker. Bij het vaststellen van de breedte dienen de CROW-aanbevelingen gevolgd te worden.
  • Zijbelijning maakt de effectieve breedte van fietspaden groter, vooral in het donker.
  • Slechts bij uiterste noodzaak mogen paaltjes blijven staan. Zaanstad moet opnieuw geld vrijmaken om een slag te maken met het verwijderen van de resterende overbodige fietspaaltjes. Ook andere obstakels zoals fietssluisjes dienen verwijderd te worden. En geen nieuwe neerzetten!
  • Bij herinrichting van met name parallelwegen worden zo mogelijk fietsstraten gerealiseerd.
  • De gemeente zorgt voor voldoende en kwalitatief goede fietsparkeervoorzieningen, waaronder gratis stallingen. Een fijnmazig netwerk aan goede stallingsmogelijkheden in winkel- en stationsgebieden.

Om de ontwikkelingen met betrekking tot het fietsbeleid goed op elkaar af te stemmen, vraagt de Fietsersbond de gemeente Zaanstad om de bond steeds ‘tijdig en nauw’ bij plannen te betrekken. Dit zowel bij algemene verkeersmaatregelen als bij aanpassingen aan bestaande verkeerssituaties en bij nieuwe projecten.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen