Bewoners en ondernemers scheiden zich af op de Schans

Foto: Twitter / Morticia

De twee ondernemersverenigingen en de bewoners van de Zaanse Schans hebben zich afgescheiden van de Stichting de Zaanse Schans en zich verenigd om hun belangen te verdedigen. De strijd is daarmee weer in alle hevigheid opgelaaid in het historische buurtje.

De ondernemers van OVZS en OV1509 en Schans Bewoners Belang hebben een convenant getekend om te voorkomen dat hun werk- en leefomgeving verandert in een openluchmuseum door de invoering van een toegangskaart voor alle bezoekers. De partijen op de Schans hebben nog tot 1 juli de tijd om te ontkomen aan de door de gemeente voorgestelde vermakelijkhedenretributie door een alternatieve manier te vinden om geld te verdienen aan het massatoerisme. In zijn brief aan de gemeenteraad waarin wethouder Hans Krieger vorige week het verschuiven van de deadline van 1 april naar 1 juli bekendmaakte schreef hij nog het ‘waardevol’ te vinden dat de betrokkenen ‘zich er gezamenlijk voor inzetten’ om zo’n verdienmodel te vinden. Intussen lijkt de verdeeldheid groter dan ooit. 

Exorbitante parkeertarieven

Uit de onderbouwing van de ondernemers en bewoners van de breuk met de stichting valt af te leiden dat de erfgoedpartijen op de Schans proberen om het beoogde doel te bereiken door ‘de parkeerinkomsten tot grote hoogte te laten stijgen’. Er is zelfs sprake van ‘vrijwel de hoogste op de lijst van mondiale parkeertarieven’. Het is een model waarmee noch de ondernemers, noch de bewoners gebaat zijn. Zij willen ‘ook wat betreft leefbaarheid, veiligheid, openbare orde en vrije toegankelijkheid’ niet anders behandeld worden dan elders in de gemeente gewoon is.

Knelpunten parkeren oplossen

De dissidenten roepen de gemeente op om nu eerst voor extra parkeergelegenheid op piekmomenten te zorgen en te komen met parkeervergunningen voor bewoners om de overlast door bezoekers aan de Zaanse Schans in de omliggende wijken te beperken. En daarna gaan ze werken aan de verbetering van het woon- en werkklimaat en van de kwaliteit en uitstraling van het gebied. Onder andere de bewegwijzering, de toilettijden en het beheer van de ruimte en de panden zijn hen een doorn in het oog.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen