Burgers reageren frustratie over ‘gesloten’ gemeente af op ambtenaren

Foto: Pixabay / Tumisu

Inwoners zijn er in groten getale niet van op de hoogte dat ze bij de afdeling Burgerzaken en Burgerlijke Stand alleen nog maar op afspraak terechtkunnen en sommige vieren hun frustratie over een gesloten balie daarna bot op de aanwezige ambtenaren. De dienstverlening is er door de maatregel die op 1 januari is ingegaan ook niet sneller op geworden, zo blijkt uit vragen van de PVV.

Volgens voorman Peter van Haasen heeft die fractie ‘zorgvuldig onderzoek gedaan’ naar de huidige werkwijze en bleek een afspraak voor bijvoorbeeld het aanvragen van een identiteitskaart minimaal dertien dagen op zich te laten wachten. Deze wachttijd loopt bovendien verder op. ‘Dit betreft dus de eerst mogelijke afspraakmogelijkheid en als iemand overdag moet werken zal naar verwachting de wachttijd voor deze burger nog verder oplopen. Maar als je dan inderdaad als burger na dertien dagen toch je aanvraag mag doen, moet je opnieuw vijf werkdagen wachten tot je document klaarligt om opgehaald te worden. Hierdoor kan het uiteindelijk voorkomen dat je dus net geen drie weken verder bent voor je je nieuwe identiteitskaart kunt ophalenn,’ aldus de PVV.

Schelden

Medewerkers zijn een aantal keren uitgescholden of anderszins onprettig behandeld door burgers sinds er uitsluitend op afspraak wordt gewerkt, schrijft Van Haasen ook. ‘Tevens blijkt dat veruit de meeste burgers niet op de hoogte zijn van het feit dat zij nog uitsluitend op afspraak bij de gemeente terechtkunnen.’ De fractie heeft daarnaast  ‘uit betrouwbare bron’ vernomen dat er een checklist bestaat om te bepalen welke burgers zonder afspraak toch nog geholpen mogen worden en welke niet. Die hele gang van zaken leidt tot een aantal schriftelijke vragen aan het college, waarvan de eerste luidt waarom er besloten is om nog uitsluitend op afspraak te werken. Volgens de PVV is de klantvriendelijkheid van Zaanstad er sindsdien niet op vooruit gegaan, maar hoe ziet het dagelijks bestuur dat?

Zomerse kou?

‘Aangezien de wachttijd oploopt constateren wij dat de capaciteit niet toereikend is om de vraag naar afspraken te beantwoorden,’ schrijft Van Haasen ook: ‘Bent u het met mij eens dat er meer afspraakmogelijkheden nodig zijn als er al in januari een probleem is om aan de vraag te voldoen?’ Hij voorziet problemen in de aanloop naar de zomervakantie, als de vraag naar identiteitskaarten en paspoorten het grootst is. Hoe wordt dan voorkomen dat burgers in de kou komen te staan? ‘Veruit de meeste gemeenten in deze regio bieden al hun burgers de mogelijkheid om op enig moment in de week op een vrije inloop te komen. Bent u bereid om vrije inloopmomenten te creëren, zodat burgers die geen afspraak hebben gemaakt alsnog dezelfde week geholpen kunnen worden?,’ wil hij weten. En hoe gaan medewerkers die te maken krijgen met – al dan niet verbaal – geweld beschermd worden?

I

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen