‘Flinterdunne verbinding’ A8 – A9 en verkeersinfarct aanleiding vragen VVD

Foto: Google Street View

Een storing bij de waarschuwingslichten aan beide kanten van de twee naast elkaar liggende bruggen in de N203 over de Nauernasche Vaart zorgde eerder deze week op de Provincialeweg in beide richtingen en op de N246 vanaf de A8 voor enorme files. Het toont volgens de VVD aan dat de N203 en blijkbaar ook de beide bruggen niet meer voldoen aan de normen van deze tijd.

De kwetsbaarbaarheid van de huidige ‘flinterdunne verbinding’ tussen de A8 en de A9 en het verdere uitstel van de aanlef van een verbindingsweg tussen beide snelwegen hangt de fractie de keel uit. Er zijn inmiddels meer dan 17.000 inwoners en scholieren in Krommenie die bedreigd worden door de enorme stroom aan auto’s die moeten optrekken en afremmen omdat het wegennet het verkeer niet aankan. Verkeersdeskundigen hebben berekend dat het aantal auto’s de komende jaren bovendien nog aanzienlijk zal groeien, met alle toegenomen risico’s van dien. De economie loopt daardoor eveneens ernstige schade op. Dat constateerde de fractie al in 2015 en nu stelt raadslid Tjeerd Rienstra opnieuw vragen over de veiligheid van de beide bruggen in de N203 tussen Krommenie en Wormerveer. Hij wil onder andere weten hoe het college de veiligheid van alle verkeersdeelnemers die over de bruggen rijden en lopen nu en in de nabije toekomst wil garanderen.

Hoe staan bruggen ervoor?

De bruggen in kwestie zijn oud (de oudste stamt uit 1933) en afgelopen jaar voerde de provincie nog een grote onderhoudsklus uit. De VVD wil echter precies te weten komen hoe de bruggen er voorstaan en wat er sinds 2015 aan groot onderhoud is gedaan. Het is de fractie ter ore gekomen dat de opening van de bruggen onder fysieke begeleiding van de dienst Havens en Vaarwegen gaat. Klopt dit en zo ja, wat zijn daarvoor de kosten en wie betaalt de rekening? En is er al een ontwerp en een planning voor een nieuwe brug? De VVD vindt dat zodra de geplande verbinding tussen de A8 en de A9 eindelijk klaar is, de N203 kan worden afgewaardeerd tot een gewone stadsweg met slechte één enkele brug. Hoe kijkt het college tegen deze optie aan? En hoeveel geld zou dit kunnen besparen? Rienstra heeft in de vragen geen aandacht voor de naastgelegen spoorbrug, die ook met enige regelmaat de geest geeft.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen