Forens voorstander van beter OV, maar niet voor zichzelf

Foto: Flickr / Rob Dammers

Forenzen zien het verbeteren van het openbaar vervoer als dé oplossing om de fileproblematiek aan te pakken, zo blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau MWM2 in opdracht van BNR. Dat zou volgens hen meer zoden aan de dijk zetten dan meer asfalt of rekeningrijden. Maar dan moet vooral de ander met de bus of de trein gaan. 

De helft van de forenzen staat weleens in de file, met een daggemiddelde van ruim 25 minuten vast op de weg. Zodra mensen gevraagd wordt wanneer zij zélf de auto zouden laten staan dan blijkt het verbeteren en goedkoper maken van het openbaar vervoer echter minder populair: in beide gevallen zou maar een derde van de forenzen voor het OV kiezen. Dat komt doordat mensen hopen dat vooral voor henzelf de weg vrijgemaakt gaat worden, verklaarde Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid van de TU Delft dat verschil tegenover BNR.

Werkgevers

Een systeem van rekeningrijden waarbij voor het autogebruik wordt betaald is volgens directeur van de ANWB en voorzitter van de Mobiliteitsalliantie Frits van Bruggen ‘zeker bespreekbaar’, maar dan niet in de vorm van een spitsheffing. Die wordt door forenzen als oneerlijk ervaren. Werkgevers kunnen nog veel doen om de filedruk te verminderen, onder meer door bij te dragen in de kosten van woon-werkverkeer buiten de auto om of door thuiswerken te faciliteren. Ook zouden ze bij het aannemen van personeel rekening kunnen houden met de woonplaats van sollicitanten. Het file-jaaronderzoek is een onderdeel van Spitsbrekers, een initiatief van BNR Nieuwsradio in de strijd tegen de files. Spitsbrekers heeft tot doel bedrijven te inspireren en te activeren om medewerkers uit de file te halen en zakelijk Nederland weer in beweging te krijgen.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen